در این مقاله به مزایای چاپ دیجیتال نسبت به سایر روش ‌های چاپی، قابلیت ‌های منحصر‌به‌فرد چاپ دیجیتال، کاربری آسان ماشین ‌های این نوع از چاپ، چاپ اطلاعات متغیر، سفارشی ‌ساختن، کوتاه بودن مدت‌ زمان آماده ‌سازی و گستردگی و تنوع در ابعاد و سطوح چاپی مختلف در چاپ دیجیتال پرداخته می شود.

قابلیت ‌های منحصر‌به‌فرد چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال به‌طور اساسی با روش‌های چاپ دیگر مانند افست، فلکسو و گراوور متفاوت است. این تفاوت از زمانی آغاز می‌شود که محمل یا واسطه چاپی در این شیوه حذف شده و تشکیل تصویر برای هر نوبت چاپ، مستقل از نوبت قبلی و بعدی خود انجام می‌شود. حذف واسطه‌های چاپی علاوه‌بر کاهش هزینه و زمان آماده‌سازی، مفهوم و قابلیت‌های جدیدی برای چاپ دیجیتال ایجاد می‌کند که به‌طور عمده در روش‌های دیگر موجود نیست.

در چاپ‌های پرتیراژ و صنعتی – چاپ عرفی (Conventional) – محمل چاپی تولید می‌شود و کپی‌های متعدد و بسیاری از آن نمونه، درست مشابه یکدیگر چاپ می‌شود. در نتیجه برای ایجاد تصاویر متفاوت یا تغییرات به محمل‌های چاپی جدیدی نیاز است ولی در شیوه‌های دیجیتال همان‌طور که گفته شد پس از ایجاد یک تصویر و چاپ آن برای کپی‌کردن نمونه بعدی، تمام کار دوباره بازسازی می‌شود و دوباره به چاپ می‌رسد. بنابراین ایجاد هر تغییر یا اصلاحی در کپی جدید امکان‌پذیر است.

از این تفاوت، قابلیت‌هایی برای چاپ دیجیتال زاده می‌شوند که با دیدگاه چاپ‌های عرفی و پرتیراژ متفاوت است و می‌تواند جبران‌کننده و مکمل این روش‌ها باشد. همین موضوع باعث شده تا امروز تولیدکنندگان ماشین‌آلات چاپ‌های پرتیراژ مانند افست و چاپ‌های بسته‌بندی، از قابلیت‌ها و انعطاف‌پذیری شیوه دیجیتال برای تکمیل امکانات ماشین‌آلات خود استفاده کنند و دستگاه‌های ترکیبی مجهز به یونیت‌های دیجیتال، عرصه چاپ امروزی را به خود اختصاص دهند.

از قابلیت‌های ویژه چاپ دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چاپ اطلاعات متغیر (Variable Data Printing)

چاپ اطلاعات متغیر از بزرگ‌ترین امکاناتی است که یک جریان کاملاً دیجیتال می‌تواند در اختیار مخاطبانش قرار دهد. با این روش می‌توان هر پیغامی را به‌صورت خصوصی و شخصی به چاپ رساند.

زمانی‌که هر صفحه وارد مرحله چاپ می‌شود، یک کامپیوتر به چاپگر می‌گوید چگونه اطلاعاتی را که به‌صورت bit وارد چاپگر شده است خروجی بگیرد. نه کامپیوتر و نه دستگاه چاپ به این‌که بیت‌ها شبه یکدیگر هستند یا خیر اهمیت نمی‌دهد. در نتیجه به‌وسیله یک پایگاه اطلاعات (Data Base) می‌توان در هر برگ چاپ محتویات متنی و حتی تصویری متفاوت از برگ دیگر به چاپ رساند.

پروفسور فرانک رومانو، استاد انستیتوی تکنولوژی روچستر در این زمینه می‌گوید: «چاپ دیجیتال خدمات جنبی می‌آورد. خدمات جدیدی نظیر پایگاه داده‌رسانی و ارسال اطلاعات شخصی‌سازی‌شده جزو ارزش‌های افزوده هستند و به همین دلایل است که روند رشد فرآیندهای سنتی کند شده و بالعکس چاپ دیجیتال رو به پیشرفت است.»

سفارشی ‌ساختن (Customization)

چاپ دیجیتال این امکان را ایجاد می‌کند که سفارش چاپ مشتری درست بر اساس نیازها و علائق وی تولید شود. این بدین‌معناست که به‌عنوان مثال شما می‌توانید کتابی را برای فردی طبق سلیقه و با نام و مشخصات وی در صفحه تقدیم، تولید کرده و به او اهدا کنید.

مدت‌ زمان آماده ‌سازی کوتاه (Short Startup)

از آن‌جا که هیچ تصویر فیزیکی‌ای تا بعد از خروج هر صفحه از دستگاه چاپ وجود ندارد، نیاز به آماده‌سازی نیز وجود نخواهد داشت. به عبارت دیگر آماده‌سازی در دستگاه دیجیتال زمانی اتفاق می‌افتد که کامپیوتر یک فایل را برای کپی ارسال می‌کند، زیرا تنها در آن زمان مشخص خواهد شد که دستگاه خروجی، هر پیکسل فایل را در کجای سطح چاپی به چاپ خواهد رساند. باقی مراحل به قدم قبلی یعنی آماده‌سازی فایل و تنظیمات انجام‌شده روی آن بستگی خواهد داشت.

کاربری آسان ماشین ‌های چاپ

در حالی‌که برای کار با ماشین افست نیاز به یک اپراتور باتجربه و ماهر است تا بتوانیم کاری با کیفیت به چاپ برسانیم، پای ماشین چاپ دیجیتال، نقش اپراتور چندان تأثیرگذار به‌نظر نمی‌رسد. به عبارت دیگر سلیقه شخصی (اپراتور) تأثیرگذار نخواهد بود. این‌که تصویری را کمی پررنگ‌تر یا کم‌رنگ‌تر چاپ کنیم و یا ورق‌های چاپ‌شده قبلی را با بعدی‌ها مقایسه کنیم، در روش دیجیتال هیچ‌کدام بر روی ماشین چاپ انجام نمی‌شود.

بلکه همه این ملاحظات باید در مرحله پیش از چاپ دیجیتال که همان آماده‌سازی فایل است انجام پذیرد. البته این موضوع چاپ دیجیتال را از تجربه بی‌نیاز نمی‌سازد ولی نکته محسوس در این میان آن است که تکنولوژی چاپ دیجیتال، چاپ را از حالت بسیار تخصصی خارج ساخته و مشتری نهایی، کار چاپی را بیشتر در امور چاپ دخیل ساخته و به چهره چاپ عمومیت بخشیده است.

گستردگی و تنوع در ابعاد و سطوح چاپی

چاپ دیجیتال و به‌ویژه روش جوهرافشان، تنها شیوه‌ای است که قابلیت چاپ در ابعاد بسیار عریض با کیفیت‌های بالا برای مخاطب ایجاد می‌کند. تنوع و گستردگی ابعاد چاپی به این شیوه، از قابلیت چاپ لیبل‌های کوچک در صنعت بسته‌بندی تا انواع متنوع کتاب و بروشور در اندازه‌های مختلف و همچنین اعلان‌های عریض تبلیغاتی فضای باز را شامل می‌شود.

از نقطه‌نظر جنس سطح چاپی نیز این شیوه مجموعه وسیعی از انواع کاغذها، به‌صورت رول و ورق در گرماژهای مختلف، انواع فلکسی، بنر، پارچه، فلز، چوب، شیشه، پلکسی و… را برای چاپ به شیوه‌های گوناگون دیجیتال پدید می‌آورند.

درواقع هیچ شکل دیگری از چاپ تا این حد انعطاف‌پذیر و قابل تغییر نیست. بخشی از انعطاف‌پذیری چاپ دیجیتال ناشی از این واقعیت است که می‌تواند با دستگاه‌های مختلف موجود در بازار خروجی داشته باشد. سفارش‌دهنده محصول چاپی می‌تواند از شیوه چاپ لیزری برای شخصی‌سازی کارت‌ها و بروشورهایش استفاده کند.

در همان‌حال مخاطبی دیگر، برای تولید اعلان چند متری می‌تواند شیوه جوهرافشان را برگزیند. به‌دلیل این تنوع، لازم است برای به‌کارگیری روش‌های مناسب هر سفارش، تفاوت‌های میان این شیوه‌ها و نقاط ضعف و قوت هرکدام را شناخت و از قابلیت‌های آن‌ها در راستای اجرای طرح‌های مختلف استفاده کرد.

از نقطه‌نظری دیگر، چاپکارانی که سعی می‌کنند راهکارهای دیجیتال را به‌کار بندند، از مزیت صرفه‌جویی در هزینه‌ها برخوردار می‌شوند. علاوه‌بر آن طیف وسیعی از محصولات چاپی را نیز می‌توان با انتخاب‌های عدیده همراه ساخت.

همچنین چاپ دیجیتال این امکان را فراهم می‌آورد تا فقط آن‌چه را که لازم است به چاپ برساند و بدین‌طریق از صرف هزینه‌های اضافی جلوگیری کند. به عبارت دیگر می‌توان از مواد اولیه بسیار کمتری مانند کاغذ که از بریدن درختان تولید می‌شود استفاده کرد و لذا چاپ دیجیتال را چاپ دوست‌دار طبیعت می‌دانند.

(قسمت نخست) نویسنده: عباس ایران‌عقیده

منبع:چاپ و نشر