امروزه در دنیای بازاریابی ، به واقع مهم ترین چالشی که برای هر بازاریاب و نیروی فروش وجود دارد ، متقاعد کردن مشتری برای خرید است . در رقابت تنگاتنگی که بین شرکت های مختلف برای فروش بیشتر وجود دارد ، تسلط بر روش های بازاریابی و پیدا کردن مشتری ، از اصول اولیه ی کار یک بازاریاب است . اما این کار به تنهایی هیچ تاثیری بر فروش شرکت ها نخواهد داشت . هر کسی می تواند یک فروشنده باشد اما سوال اصلی این است که چه کسی می تواند یک فروشنده ی ماهر باشد ؟ در این مقاله به معرفی روش های متقاعد کردن مشتری می پردازیم و به شما می گوییم چگونه می توانید فروش بیشتری از محصولات و خدمات خود داشته باشید .

چگونه بر مشتری تسلط پیدا کنیم ؟

  • حرف های تکراری نزنید

مهم ترین عامل خستگی و فراری شدن مشتری از شما و خرید محصولتان همین است . برخورد اولیه شما  بسیار مهم است . شرایطی را ایجاد کنید تا مشتری قانع شود خرید محصول در همان لحظه به نفع او است . هرگز نباید اشتیاق شما برای فروش از اشتیاق مشتریتان برای خرید بیشتر باشد . فراموش نکنید تسلط بر مشتری به معنای فریب دادن او نیست ؛ بلکه باید پیام شما برای تبلیغ محصول را کامل درک کند و در طول صحبتتان به موضوعات فرعی نپردازد .

  • اصرار نکنید

پس از توضیح جزئیات و نمایش محصول ، تصمیم گیری برای خرید را باید بر عهده ی مشتری بگذارید . اصرار شما برای فروش منجر به بی اعتمادی مشتری نسبت به شما و محصولتان خواهد شد . هم چنین قبل از همه ی این موارد ، باید در نظر داشته باشید که مشتری را بر حسب نیازش درست شناسایی کرده اید و مشتری واقعا نیاز به محصول شما دارد .

  • نا امید نشوید و بیشتر آموزش ببینید

  • بزرگترین معضل بازاریاب ها همین است . همواره پشتکار داشته باشید و مشتری های بالقوه را بارها پیگیری کنید . نباید با شنیدن کلمه ی "نه" امیدتان را از دست بدهید . حتی اگر از 20 مشتری اول ، فقط 1 نفر محصولتان را بخرد ، شما روش های متقاعد کردن را یاد گرفته اید . باید این گونه فکر کنید که 5% فروش داشته اید و یا 5% از شما خرید کرده اند ! به راه خود ادامه بدهید که فروش و موفقیت های بیشتری پیش روی شماست . برای ماهر شدن باید تمرین کنید . مقالات و مجلات تخصصی کار خود را مطالعه کنید و بروز باشید . خستگی تمام این تلاش ها و زحمت ها وقتی فروشتان به مقدار دلخواه رسید ، از تنتان در خواهد رفت .

    • مقابله نکنید

    بعضی افراد ذاتا سخت و دیر اعتماد می کنند تا خدمات یا کالایی را بخرند . مقابله نکنید و جنگ راه نیاندازید ! برای جلب اعتماد همین افراد هم کلید هایی وجود دارد . تنها کاری که لازم است بکنید این است که در مرحله ی اول قدرت "نه" شنیدن را داشته باشید و در مرحله ی دوم برای متقاعد کردن مشتری ، دلیل و برهان تلاشتان برای فروش را همراه با صداقت و کاملا بی ریا نشان بدهید .

    • شخصیتی حرفه ای و قابل اعتماد از خود نشان دهید

    • هر فردی در مواجهه با شخصی که در صدد تغییر نظر او است ، با احتیاط بیشتری رفتار می کند . با در نظر گرفتن این موضوع ، اعتماد سازی در اولویت برخورد شما با مشتری قرار دارد . با روی باز از مشتری استقبال کنید ، طوری که انگار سال ها است او را می شناسید . ادبیات و بیان شما برای مشتری بسیار مهم است . نباید خیلی تخصصی و یا خیلی عامی صحبت کنید . نظرات مفید خود را ارائه دهید، به بیان نکات مهم محصول بپردازید و به سوالات مشتری با تحلیل های صحیح از شخصیت او ، حرفه ای و درست پاسخ دهید . حتی بعد از خرید هم ارتباط خود را با مشتری حفظ کنید و در دسترس بمانید .

      • قدرت مدیریت زمان و شرایط را داشته باشید

      به زمانی که مشتری برای گوش دادن به شما و کار کردن با نمونه های محصولتان گذاشته است ، احترام بگذارید . به سوالات او صحیح و با حوصله پاسخ دهید . اطلاعاتی به او بدهید که برای استفاده ی او از محصول مفید باشد . همچنین زمانی که حس کردید مشتری قصد خرید را دارد ، فرصت را از دست ندهید و با مهارت منحصر به فردتان به صورت نامحسوس ، نظر خود را چیره کنید . یعنی تا تنور داغ است نان را بچسبانید !

      • احساس شما نسبت به محصول روی صورتتان دیده شود

      زمانی که از محصول خود صحبت می کنید ، اشتیاق شما نه برای فروش ، بلکه برای استفاده از محصول باید کاملا واضح باشد . از موفقیت های محصول و تجربه های مشابه بگویید و از زبان بدن غافل نشوید . با اعتماد به نفس باشید و احساستان را طوری بروز دهید که مشتری را تحت تاثیر قرار دهد . منظور دراماتیک بودن نیست ! بلکه باید روی تک تک کلمات و جزئیات حرکات بدنتان به تسلط برسید . فراموش نکنید هر چه بیشتر از محصول خود شناخت داشته باشید ، بهتر می توانید آن را بفروشید . در آخر اگر همه ی این ها جواب نداد و نتوانستید او را قانع کنید ، یک لبخند گرم و دوستانه ممکن است نظر او را تغییر دهد .

      • مشتری ها را با جزئیات به خاطر بسپارید و در انتخاب کمکشان کنید

      • هیچ چیز برای یک مشتری که برای بار دوم میبینید ، دلگرم کننده تر از استقبال گرم شما از او و به خاطر آوردن اسمش نیست . صحبت ها و جزئیات جالب برخورد اولتان را که با هر مشتری داشته اید ، به خاطر بسپارید . این یکی از کلید های مهم موفقیت شما برای فروش بیشتر است . با مشتری همدلی داشته باشید و به احساسات او توجه کنید . این امر در قانع کردن مشتری بسیار مهم است . اگر سوالات زیاد و تکراری از شما می پرسند ، با بعضی حرف ها باعث رنجشتان می شوند و یا از محصولتان انتقاد می کنند ، به هیچ وجه نباید موضع بگیرید و برخوردی تند داشته باشید . نیازهای مشتری را بشناسید و متناسب با آن ها گفتگو کنید .

        • شما در یک مسابقه هستید ! پس بهترین رقیب باشید

        در بازار فروش محصولات مختلف ، رقبای زیادی دارید . از تجربیات آن ها استفاده کنید و حتی برای پیشرفتتان به حرف هایشان گوش فرا دهید . اما اگر می بینید که نمی توانید در یک بازار سخت و پر رقیب دوام بیاورید ، زمینه ی کاری خود را عوض کنید و در بازاری با رقبای کمتر مشغول شوید .