corrugated-carton-sheet.jpg

کارتن پنج لایه با یکی از انواع ورق تولید می شود و یکی از پرمصرف ترین محصولات در صنعت بسته بندی میباشد این محصول برای بسته بندی اقلامی نظیر پوشاک ، ماشین آلات ، تجهیزات الکترونیکی و پزشکی و مبلمان استفاده میشود .

اگرچه کارتن پنج لایه بطور گسترده در دسترس است اما همه  ساختار و ویژگی های این کارتن پنج لایه را نمیدانند.

ساختار کارتن پنج لایه و جزئیات آن 

همان طور که از نام آن مشخص است کارتن پنج لایه از چند لایه کاغذ که شامل یک لایه سطحی یک لایه زیرین دو لایه کنگره ای یا موج دار یا سینوسی و یک لایه کاغذ که بین دو لایه موجدار است تولید میشود . 

لایه سطحی

این لایه بیرونی ترین لایه ورق کارتن است که اغلب از زیباترین لایه نیز هست .لایه سطحی یا خارجی ورق کارتن 5 لایه معمولا با توجه به نیاز مشتری از رنگهای متنوع و زیبای از سفید – طلایی و .... تهیه و تولید میشود.

از این لایه کاغذ برای چاپ لوگو یا برند، تصاویر تبلیغاتی از طریق بروزترین دستگاههای چاپ افست یا فلکسو از یک تا چهار رنگ در نظر گرفته میشود.

لایه میانی

لایه دوم که موج دار یا کنگره ای است وظیفه مقاومت و استحکام و انعطاف پذیری را بر عهده دارد ، همچنین این لایه که فلوت نامیده میشوددارای انواع مختلفی چون BE,BC,AE,AB است . که تولید کننده بنا به محصولی که قرار است درون آن قرار بگیرد . براساس میزان استحکام و انعطاف پذیری نوع فلوت را انتخاب وتولید میکند .

 

varagh5laye-new1.jpg

ورق کارتن 5 لایه،لایه ای است که بین دوفلوت قرارمیگیردوآن دورا بهم پیوندمیدهد.کاغذی که به عنوان لایه میانی استفاده میشود معمولا کاغذ برش خورده ، با کیفیت متوسط است.

لایه زیرین

لایه ای است که درتماس مستقیم باکالاهای بسته بندی شده قرار میگیرد و استحکام کارتن را نیز تقویت میکند ، این لایه از کاغذ نرم یا الاستیک ساخته شده است .

کارتن پنج لایه نیز از ورق 5 لایه ای که در فوق نحوه ساخت آن توضیح داده شد تشکیل میشوداین کارتن بسیار سخت و قوی و مقاومت خوبی را در برابر ضربه دارد .معمولا جهت تولید ورق پنج لایه از کاغذهای با گراماژ 130 – 180 استفاده میشود . از کارتن پنج لایه برای بسته بندی کالاهای که وزن آن بین 10 تا 35 کیلوگرم است استفاده میشود .

سینگل فیس

لایه میانی ورق کارتن پنج لایه که سینگل فیس نام دارد تهیه شده است از یک لایه کاغذ بازیافت ویا لاینر ویک لایه فلوت که به آن کاغذ صاف چسبیده شده است .

khate-varagh-new.jpg

مراحل ساخت سینگل فیس

دستگاهی بنام کروگیترلایه سینگل فیس راتولید میکند:

مرحله 1 :  کاغذ فلوت از یک بخش دستگاه تحت گرما و بخار قرار میگیرد و وارد غلطک های بزرگی میشود که به کاغذ فلوت شکل موج یا کنگره میدهد ، هر موج میتواند به میزان ارتفاع که دارد از لحاظ  استحکام و مقاومت ،  متفاوت باشد . از بخش دیگر دستگاه نیز کاغذ لاینر وارد میشود که با تزریق چسب نشاسته هرگام فلوت را به کاغذ لاینر میچسباند .

مرحله 2 :  کاغذ فلوت متصل شده به کاغذ لاینر روی یک پتو مشبک قرار گرفته و تا امتداد دستگاه حرکت میکند تا جایکه بطور کامل چسب نشاسته سراسر سینگل فیس را فرا بگیرد . پس از آن لایه های دیگر ورق کارتن به سینگل فیس چسبیده میشود و سپس ورق 5 لایه با توجه به عرض های مورد نیاز بریده میشود و روی هم چیده شده و بروی پالت قرار میگیرد .

مرحله 3 :  ورق آماده چاپ ، برش و تا و لب چسب شدن میشود . با توجه به محصولی قرار است درون آن قرار بگیرد بروی این ورقها چاپ یک یا چند رنگ زده میشود. شرکت تولید کننده ورق ، براساس نیاز مشتری بارکدهای بروی ورق کارتن 5 لایه میزندکه محتوی داخل محصول را از این طریق بتوان مشخص کرد .

 

در حال حاضر دو نوع بسته بندی کارتنی و یا جعبه وجود دارد:

جعبه وکارتن سه لایه و پنج لایه لمینتی

  • جعبه و کارتن سه لایه و پنج لایه چاپی

نوع دوم مربوط به بسته بندی های است که نیاز به برش بسیار دقیق دارند و میتوانند طراحی پیچیده ای داشته باشند . معمولا بیشتر جعبه ها و کارتن های ساده از همان امتداد خط ورق سازی که برش خورده بروی آن چاپ فلکسو زده و لب چسب شده و تا میگردد و در بسته های با تعدادی که مشتری مد نظردارد تسمه کشیشده روی پالت قرار میگیرد و آماده تحویل میشود .

تعریف ورق کارتن سه لایه

ورق کارتن 3 لایه غالبا تشکیل شده است از سه لایه کاغذ بهم چسبیده که جنس لایه فوقانی و زیرین آن کاغذ لاینر بوده و لایه میانی آن کاغذ فلوت یا مقوای کنگره دار یا  اصطلاحا موج دار ، تشکیل شده است که  معمولا با چسب های مخصوص نشاسته  برای تولید ورق کارتن است تولید میشود.

در ورق کارتن سه لایه جنس کاغذهای لاینر و فلوت بکار رفته امکان دارد متفاوت باشد که این موضوع در میزان استحکام و مقاومت ورق ها از لحاظ ضربه ، رطوبتی که باید تحمل کند تاثیر بسزایی دارد .

ضمن اینکه فضای خالی بین کنگره ها در کاغذ فلوت نیز کمک شایانی به نرمی و انعطاف ورق کارتن سه لایه میکند .

طبق توضیحات مذکور کاغذ فلوت که در لایه میانی ورق سه لایه قرار گرفته وظیفه تامین مقاومت ورق کارتن در برابر ضربه ، له شدگی و شکستگی را بر عهده دارد .

کارتن ها باتوجه به هدف و کاربردشان طراحی و تولید میشوند . بسته بندی کالا روندی کاملا تخصصی میباشدکه بسته بندی کارتنی شامل آن است از آنجا که ضخامت هر کارتن از لایه هایش مشخص میشود همین امر مقاومت کارتن را در برابر ضربه مشخص میکند .

مراحل تولید ورق سه لایه

لایه بالا و پایین انتخاب میشوند که نام این دو لایه لاینر است که بصورت دو خط موازی که هیچگاه یکدیگر را قطع نمیکند در خط دستگاههای ورق سازی که شامل مجموعه ای از تجهیزات و قطعات میباشد قرارمیگیرد .
لایه فلوت بین دو لایه کاغذ لاینر قرار میگیرد .
کاغذ فلوت که همان کاغذ موجدار است از طریق چسب نشاسته روی هر گام این کاغذ قرار گرفته وبه کاغذ لاینر یا کاغذ صاف چسبانده میشود .
نکته قابل توجه اینست که جنس کاغذ فلوت و لاینر که بالا و پایین کاغذ فلوت را فرا گرفته اند نباید یکی باشد .برای ساخت ورق کارتن سه لایه بسته به میزان استحکامی که میخواهید ، میتوانید نوع کاغذ ها و همچنین گراماژآن را تغییر دهید .

 کارتن ورق سه لایه بسته به محصولی که در آن قرار میگیرد ، باتوجه به مواد و دمای مورد نیاز آن باید طراحی کنید .

این کارتن ها بسیار پرکاربرد و پرمصرف بوده است . کارتن های سه لایه مناسب برای بسته بندی اسباب و تجهیزات خانه یا محل کار است .

باتوجه به تکنولوژی روز دنیا نوع جدیدی از کارتنها وجود دارد بنام کارتن سبز که برپایه حفظ محیط زیست  OXO , BIO میباشد که با مواد اولیه ای نظیر اسید لاکتیک و نشاسته و نیشکر و افزودنیهای نظیراست که براحتی تجزیه میشوند.

با توجه به استاندارد جهانی گراماژ لایه میانی ورق کارتن سه لایه از 80 تا 200 گرم است .کاغذ فلوت بسته به مواد اولیه که در آن بکار رفته دارای دو نوع کاغذ فلوت کاهی و کاغذ فلوت شیمیایی است.

خمیر مصرف شده جهت تولید کاغذ فلوت کاهی از مواد اولیه طبیعی مانند خمیر چوب و کاه میباشد .در حالیکه خمیر کاغذ فلوت شیمیایی از کاغذ بازیافتی انواع نشاسته های صنعتی و سایر مواد شیمیایی استفاده شده است .

کاغذ فلوت بر اساس ارتفاع و ساختار کنگره ها طبقه بندی میشوند هرچه ارتفاع کنگره ها بیشتر باشد مقاومت واستحکام آن نیز بیشتر خواهد بود . 

کاغذ فلوت به 5 دسته زیر تقسیم میشود :

  • در ورق کارتن سه لایه ضخامت فلوت C بین 3.5 تا 3.7 میلی متر
  • در ورق کارتن 3 لایه ضخامت فلوت B بین 2.1 تا 2.9 میلی متر
  • در ورق کارتن سه لایه ضخامت فلوتA  بین 4.5 تا 4.7 میلی متر
  • در ورق کارتن 3 لایه ضخامت فلوت E بین 1 تا 1.2 میلی متر
  • در ورق کارتن سه لایه ضخامت فلوت F  نیز 0.8 میلی متر

در زیر تصویر انواع فلوت ورق کارتن سه لایه نشان داده شده است :

folot-E.jpgfolot-F.jpgfolot-A.jpgfolot-B.jpgfolot-C.jpg