طراحی بسته بندی محصولات یکی از موثرترین و اثربخش ترین ابزار بازاریابی و فروش یک محصول است. بسته بندی می تواند یک محصول خوب را به محصول عالی تبدیل نماید چون بسیاری از مشتریان شما به ویژگی های ظاهری محصولات اهمیت زیادی می دهند. همچنین می تواند در جذب مشتری موفق باشد، اگر زیبا و جذاب و تاثیر گذار طراحی شده باشد. بسته بندی نقش بسیار مهمی در استراتژی بازاریابی شرکت شما در دنیای کسب و کار امروز دارد.

مزایای یک بسته بندی حرفه ای:

1) افزایش سهم بازار شما نسبت به رقبایتان

2) افزایش فروش محصول شما

3) متمایز کننده محصول شما از رقبا

4) تاثیرگذاری برند شما در قلب و ذهن مشتریان

5) برقراری ارتباط بسیار خوب با مشتریان

در طراحی بسته بندی شناخت جایگاه محصول در کنار رقبا و فعالیت آنها، ایجاد شخصیت بصری متناسب با نوع خریدار، راهنمایی نحوه استفاده از کالا، حفظ کیفیت و ایمنی کالا، کارکرد تبلیغاتی بسته بندی در ایستگاههای عرضه و … از جمله مواردی است که مشاوران ارتباطات پیام به آن فکر می کنند تا کالای شما در بازار شلوغ و پرفراز و نشیب از جایگاه و رشدی مطلوب برخوردار باشد.

یک بسته بندی جذاب شانس انتخاب محصول شما توسط مشتریان را افزایش می دهد. سوالات مهمی که قبل از سفارش طراحی بسته بندی باید از خود بپرسید:

– گروه مخاطب محصول شما کیست ؟

– فرم محصول چگونه شما است؟

– ویژگیهای فیزیکی محصول شما چیست ؟

– محل نگهداری محصول شما کجاست؟

– قیمت محصول شما با توجه به تیپ شخصیتی استفاده گر چقدر است؟

طراحی بسته بندی محصولات اگر با خلاقیت و تنوع بالا همراه باشد میزان فروش محصول را به حداکثر می رساند. همچنین اضافه کردن توضیحات و نوشته روی بسته بندی محصولات و استفاده از تصاویر مرتبط با آن، تنوع در رنگ و شکل بسته بندی به رضایت بیشتر مشتریان کمک می کند. بازاریابی محصولات و نشان دادن آن به مشتری و بیان مشخصات و ویژگی ها و نکات مثبت آن اگر با یک بسته بندی خوب همراه باشد فروش محصول را بیشتر می کند. در واقع بسته بندی محصولات یکی از جذابیت های ظاهری است که می توان از آن در یک بازاریابی موفق استفاده کرد.

مصرف کنندگان اغلب برای خرید یک محصول بسته بندی های منحصر بفرد را ترجیح میدهند، مثلا آسان بودن حمل و نقل کالا با یک بسته بندی مناسب و یا اندازه ی مناسب برای بسته بندی برای محصولات خوراکی و مواد غذایی که بتوان آنها را بهتر نگه داری کرد، از نکات مورد توجه مصرف کنندگان است.

بسیاری  از بسته بندی ها حتی پس از استفاده از محتویات آن می توانند برای نگهداری دیگر وسایل مورد استفاده قرار بگیرند، بنابراین این نکات کوچک به خرید بیشتر مصرف کننده کمک می کند. اما بسته بندی های نامطلوب اغلب باعث عدم خرید می شود. تفاوتی ندارد که چه محصولی را به فروش میرسانید نه فقط در زمینه ی خوراکی ها بلکه برای پوشاک، لوازم مربوط به تاسیسات که نیاز به حمل و نقل دارند و یک بسته بندی خوب می تواند به نگهداری محصول در هنگام حمل و نقل کمک کند از جمله مواردی است که مشتریان به آن توجه می کنند.

اما از منظر دیگری بسته بندی به بازاریابی کمک می کند چون یک بسته بندی خوب باعث تشویق بیشتر مشتریان و برانگیختن علاقه آنها به خرید محصول می شود. یک بسته بندی خوب با طراحی زیبا می تواند خود به خود به خرید کمک کند و مشتری را جذب کند. خیلی از برندها از لوگو و نشان محصول خود روی بسته بندی استفاده می کنند بنابراین این به تشخیص بهتر کالا کمک کند تا مشتری راحت تر محصول را از میان دیگر محصولات در یک فروشگاه بیابد. تغییر رنگ و طراحی می تواند محصول را از دیگر محصولات مشابه در بازار کالاها جدا کند.

همچنین داشتن اطلاعات کافی روی بسته و پرداختن به جزئیات باعث جذب مشتریان می شود چون مصرف کننده اغلب به نوشته های روی محصول توجه می کند و هر چقدر که یک برند توضیحات کامل تری را روی بسته بندی محصولات خود داشته باشد ارزش بیشتری برای مشتریان قرار داده و مشتری را بیشتر به خود جذب می کند. در بازاریابی اغلب ممکن است از خود محصول و یا کاتالوگ آن استفاده شود اما هر قدر که طراحی خلاق تری به محصول داده شود می تواند به بازاریابی آن کمک کند، چون بخشی از روند بازاریابی در مورد معرفی محصول است و هر چقدر که یک محصول بسته بندی بهتر و کامل تری داشته باشد نشان از کیفیت بالای محصول است. بنابراین خود محصول به تنهایی می تواند کیفیت خود را با بسته بندی بهتر و جذاب تر نشان دهد. 

منبع: ویکی پدیا