تمام آن چیزی که باید از بازاریابی بدانید در مفهوم برند و برندسازی خلاصه شده است. برند همان چیزی است که به کسب و کارها شهرت می‌دهد و در نهایت آینده فروش آن‌ها را تضمین می‌کند. در ادامه به صورت دقیق‌تری اهمیت برند را با هم بررسی خواهیم کرد:

۱: برند مناسب به مشتریان شما نشان می‌دهد که شما چه هستید

تصور کنید که مشتریان برای اولین بار نام برند شما را می‌شنوند. نام تجاری خوب می‌تواند حرف‌های زیادی برای ارائه به آن‌ها داشته باشد.برندینگ می‌تواند در یک لحظه تمام داستان شما را برای مخاطب تعریف کند.

لازم است قبل از اینکه برند سازی کنید تعریف درستی از خودتان ارائه کرده باشید، وگرنه مخاطب شما هم نخواهد فهمید که داستان برند شما چیست.

۲: برندینگ می‌تواند ارتباط حسی مناسبی میان مشتری و شرکت‌ها ایجاد کند

زمانی که به برندسازی اقدام می‌کنید، می‌توانید با مشتریان، کارمندان و عموم مردم ارتباط عمیقی برقرار کنید. این ارتباط و اتصال روندی تدریجی است که با گذشت زمان اتفاق خواهد افتاد.

اما با اقدام به ایجاد شهرت و پیش‌زمینه‌ای مناسب خواهید توانست به مشتریان و مخابان این اجازه را بدهید که شما را بشناسند و ارتباطی به یادماندنی با شما آغاز کنند.

یکی از جذاب‌ترین روش‌های برندسازی، تجسم هدف و غایت ذات برند شما از طریق غیرمنتظره‌ترین روش‌های ممکن است. مثل نایک که در یکی از مسابقات دوی ماراتن به نفر آخر مسابقه سلام کرد.

همه نایک را می‌شناسند اما این تجربه عجیب احساسی که برای نفر آخر مسابقه دوی ماراتن اتفاق افتاد، نایک را به برندی الهام‌بخش تبدیل کرد. مسئولان بازاریابی و برندینگ نایک با عجیب‌ترین تجربه مربوط به برندشان توانستند نایک را به برندی مسئول و الهام‌بخش تبدیل کنند.

می‌بینید؟ همیشه برندینگ و بازاریابی به سرمایه‌گذاری و خرج زیاد ارتباط ندارد. این کار با شوآف کفش یکی از ستارگان NBA امکان‌پذیر نبود. حالا خودتان مقایسه کنید. هزینه تبلیغات توسط ستارگان NBA کجا و این حرکت کجا؟

۳: برندسازی باعث می‌شود که محصولات جدید راحت‌تر معرفی شوند

زمانی که برندی در فروش محصولات لاین‌های مختلف خود حسن شهرت داشته باشد، می‌تواند به سادگی خط تولید جدیدی به محصولاتشان اضافه کنند و نگرانی چندانی بابت فروش محصولات آن نداشته باشند.

حسن شهرت و جلب اعتماد مشتری، احتمالا مهم‌ترین کارکرد برندسازی موفق برای شرکت‌ها و تولیدی‌ها است. همان مسئله‌ای که خیال تولیدکنندگان را از بابت ریسک در تنوع محصولات راحت می‌کند.

۴: فروش بیشتر

به همین سادگی! برندسازی موفق می‌تواند باعث شود که کسب و کار شما همیشه یک قدم از سایر رقبا جلوتر باشد. زمانی که شما برندتان را به شهرت رساندید، درواقع مشتریان را از اصول، ارزش‌ها، نقاط قوت و بنیادهای تولیدتان آگاه کرده‌اید.

درنتیجه مشتریان به سادگی به شما اعتماد می‌کنند و برند شما در اولویت خرید آن‌ها قرار خواهد گرفت.

۵: برندسازی باعث ایجاد حس اعتماد به‌نفس خواهد شد

برندسازی موفق باعث ایجاد استراتژی، ریسک‌پذیری،هوشمندی و ابتکار عمل خواهد شد. شما باید به خودتان و برندتان اعتماد داشته باشید. باید بدانید که بسیاری از موفق‌ترین برندهای جهان جایگاهشان را به این دلیل به‌دست آورده‌اند که به خودشان ایمان داشته‌اند؛ نه به این دلیل که صرفا تجربه یا محصول خاصی را ارائه می‌دادند.

مثلا برند لولومون که یکی از برندهای معروف تولید کننده پوشاک ورزشی است اقدامی جسورانه انجام داده است. فروشگاه‌های این برند درکنار فروشگاهشان کلاس‌های یوگا برگزار می‌کنند. دلیل این کار آن‌ها شعار جالب‌شان است. آن‌ها می‌گویند که می‌خواهند در کنار مشتریان‌شان عرق کنند.

برندهای زیادی وجود دارند که لباس ورزشی تولید می‌کنند، اما این برند به دلیل جسارت در عمل به شهرت مناسبی رسیده است.

۶: برند به شما هدف و جهت خواهد بخشید

نام تجاری و برند هرچه که باشد می‌تواند ارزش‌های شما را به مخاطبان هم‌فکر شما انتقال دهد. البته لازمه این مسئله این است که شما برندتان را به درستی ساخته باشید. یادتان باشد که فرق چندانی ندارد برند شما تا چه اندازه بزرگ است. حتی اگر تولیدی کوچکی هم باشید، اهداف، چشم‌انداز و ماموریت‌هایی را برای خودتان تعریف کرده‌اید که برندتان می‌تواند همه آن‌ها را به مخاطب منتقل کند.

اعتقاد شما نقش به‌سزایی در حفظ هویت برندتان و برقراری ارتباط آن با مخاطب دارد. اما این مسئله به آن بستگی دارد که شما تا چه اندازه توانایی انتقال ارزش‌هایتان به مخاطب را داشته باشید.

این کار می‌تواند درقالب طراحی هوشمندانه برند یا انتقال شعارتان در قالب تگ‌لاین برند انجام شود.

۷: برندسازی موفق؛ شایسته آینده‌ای عالی است

اگر برندسازی شما به درستی انجام گرفته باشد، می‌تواند نتایج موفقی را به دنبال داشته باشد. شما برای کسب نتایج امیدوارکننده؛ به برند قوی نیاز دارید. برندسازی عالی و قدرتمند، فرهنگ سازمانی قدرتمندی را به‌وجود می‌آورد و روحیه کارمندان را هم به موازات آن افزایش خواهد داد.

کارمندان به برند شما حس تعلق پیدا می‌کنند و با آن زندگی خواهند کرد. این حس مثبت و شادی از کار کردن برای آن برند، به صورت انرژی مثبت در تمام شرکت منعکس خواهد شد.

۸: برند مخاطبان را متحد می‌کند

ارتباط در سطح عمیق فردی انعکاسی از برندسازی موفق است. زمانی که شما مخاطب را حول نیازها و ارزش‌هایشان متحد و آن‌ها را گرد هم جمع می‌کنید، ارتباطات باعث می‌شود که وفاداری به برند تثبیت شود و طول عمر برند را افزایش می‌دهد.