انواع کاغذ در صنعت چاپ و بسته بندی:

کاغذ بدون اسید

کاغذ بدون اسید

کاغذ بدون اسید، با فرآیند تولید به شکل قلیایی ساخته می­شود.

به این صورت که لیگنین، ماده پلیمری جهت ساخت دیواره چوب، از خمیر چوب آن حذف شده و ph آن با استفاده از مواد آلی چون کربنات کلسیم، از 7 بالاتر می­رود.

کاغذ بدون اسید، برای تولید اسنادی بکار می­رود که بتوان بی آنکه کاغذ شکننده شود، زرد شده یا از بین برود، برای مدت زمان طولانی از آنها استفاده کرد.

کاغذ بایگانی

یکی از انواع کاغذ در صنعت چاپ و بسته بندی، کاغذ بایگانی است.

این نوع کاغذ بسیار به کاغذ بدون اسید شباهت دارد و برای بکارگیری در مدت زمان طولانی از آن استفاده می­شود.

در کاغذهای بایگانی برای اینکه عاری از اسید باشند، بجای چوب از 100 درصد پنبه استفاده می­شود.

کاغذ هنرمند

کاغذ هنرمند

از کاغذ هنرمند برای طراحی، رسم نقشه و نقاشی استفاده می­شود.ضخامت این نوع کاغذ متنوع بوده و بسته به نوع استفاده و جوهری که بکار گرفته می­شود، متفاوت خواهد بود.

برای مثال ممکن است کاغذ صرفاً برای تمرین و ترسیم طرح اولیه یا کاغذ اصلی، جهت وارد کردن طرح نهایی باشد که ضخامت، کیفیت و قیمت آن نیز به مراتب متفاوت خواهد بود. این کاغذها مناسب نقاشی آبرنگ می­باشند.

کاغذ خشک کن

این کاغذ قدرت جذب بسیار بالایی دارد و قادر است جوهر اضافه را حذف کرده یا به خود جذب کند.

جوهر می­تواند ریزترین قطره اضافه جوهر یا حتی چربی پوست بدن انسان باشد.

کاغذ کتاب

کاغذ کتاب از جمله انواع کاغذ در صنعت چاپ و بسته بندی است که به شکل­ های مختلف کاهی یا بازیافتی، گلاسه براق یا مات، کاغذ تحریر، در سایزهای A5، A4، A3 و غیره برای چاپ و انتشار کتاب مورد استفاده قرار می­گیرد.

کاغذ کاهی، ارزان ترین و کاغذ گلاسه گران ترین کاغذ کتاب است.

کاغذ کارت ویزیت

کاغذ کارت ویزیت

از این نوع کاغذها برای تولید کارت ویزیت یا فرم های کسب و کار استفاده می­شود.

کاغذ ویزیت از ضخامت زیاد، سختی و انعطاف ناپذیری برخوردار است. کیفیت این نوع کاغذ بسیار بالا و به هنگام گرفتن آن در دست، قابل احساس می­باشد.

کاغذ رسید خرید یا فیش

کاغذ فیش یا رسید خرید به منظور چاپ اطلاعات مالی و حسابداری مورد استفاده قرار می­گیرند که در عابر بانک، دستگاه­ های کارت خوان، ماشین­ های حسابداری قرار داده می­شوند.

اطلاعاتی از قبیل هزینه خرج شده، مانده حساب، تاریخ و ساعت دقیق انجام خرید و نوع امور مربوط به حساب و مالیات معمولاً روی آن چاپ می­شود.

کاغذ ترسیم

کاغذ ترسیم

یکی دیگر از انواع کاغذ در صنعت چاپ و بسته بندی ، کاغذ ترسیم می­باشد.این کاغذ به منظور چاپ و ضبط نمودارهای نمایشی سیستم از شرایط آب و هوایی، نیروی الکتریکی، فعالیت های زمین لرزه گرفته تا خدمات و امور پزشکی مثل خروجی فعالیت مغز، عملکرد قلب یا نمودارها و تصاویر از قرنیه چشم که قبل از انجام هرگونه عمل از بیمار گرفته می­شود را در بر می­گیرد. این کاغذ معمولاً در ابعاد 24 × 32 تولید می­شود.

کاغذ کپی

کاغذ کپی برای استفاده در دستگاه های پرینت، فتوکپی، ماشین های فکس و دیگر دستگاه های مشابه، درخانه یا محل کار بکار برده می­شود.

این نوع کاغذها برای پرینترهای سوزنی یا جوهر افشان بسیار مناسب هستند. پرکابردترین اندازه این کاغذها کاغذ A4 می­باشد.

کاغذ نامه

از دیگر انواع کاغذ در صنعت چاپ و بسته بندی ، می­توان به کاغذ نامه اشاره کرد. این کاغذ در انواع مدل و اندازه تولید می­شود. که برای نگهداری و ارسال نامه، اسناد و مدارک، چک پول و سایر موارد استفاده می­شود.

نوع کامل کاغذ نامه که درواقع خود پاکت نامه آماده است، دارای مواد چسبنده، گیره یا طراحی خاص جهت بسته شدن نامه می­باشد که در بازار به فروش می­رسد.

کاغذ کارت پستال

کاغذ کارت پستال

کاغذ کارت پستال، کاغذی با وزن متوسط است که به منظور تولید و چاپ انواع کارت پستال از جمله کارت تبریک تولد، جشن های ملی چون سال نو، ولنتاین، تبریک های تحصیلی، تسلیت، کاری و دست آوردهای مختلف زندگی مورد استفاده قرار میگیرد. این کاغذ ضخیم تر از یک کاغذ پرینت می­باشد اما از کاغذهای مقوایی نازک تر است.

کاغذ کادو

کاغذ کادو که به منظور بسته بندی کادو برای مراسمی چون تولدها، جشن ها و مراسم، سالگردها یا هدیه دادن تولید می­شود، یک کاغذ لوکس دکوری محسوب می­گردد.

اکثر این کاغذها بسیار نازک هستند که امکان چاپ انواع طرح های جذاب روی آن وجود دارد.این چاپ می­تواند طرح ساده، سه بعدی، اکلیلی و برجسته باشد. این نوع کاغذ معمولاً به صورت رولی یا تا شده به فروش می­رسد.

کاغذ روزنامه

کاغذ روزنامه

کاغذ روزنامه یکی از انواع کاغذ در صنعت چاپ و بسته بندی است که برای استفاده در دفاتر روزنامه و مجلات مورد استفاده قرار می­گیرد.

این نوع کاغذ یکی از ارزانترین، شکننده ترین و ناپایدارترین کاغذ موجود در جهان، تهیه شده از خمیر چوب می­باشد.

کاغذ روزنامه در درجه های مختلفی تولید می­شود که کیفیت متفاوتی نیز ارائه می­دهد.

برای مثال کاغذ براق و صاف بیشتر برای انتشار و چاپ تراکت های تبلیغاتی یا تصاویر با کیفیت رنگی مورد استفاده قرار می­گیرند.

اما در کل، این گونه کاغذها به مرور زمان زرد شده و از بین خواهد رفت.

البته از آنجا که 80 % کاربرد کاغذهای روزنامه صرفاً برای امور روزانه از جمله شرح اخبار و حوادث روز است و 70 % این کاغذها قابل بازیافت هستند، چیزی از ارزش و استفاده این نوع کاغذ دراین صنعت کاسته نخواهد شد.

کاغذ کاور

کاغذ کاور برای استفاده درون و بیرون مقوای جعبه ها با هدف حفظ کالای درون جعبه و زینت بخشیدن به آن مورد استفاده قرار می­گیرد.

مثل کاغذهایی که کیف یا کفش را با آن بسته بندی می­کنند و به همراه جعبه به مشتری تحویل می­دهند.

کاغذ پرینت

کاغذ پرینت

کاغذ پرینت به تمام کاغذهایی گفته می­شود که که برای استفاده در هر نوع کار پرینت یا شامل ترکیب آن با کاغذ کپی، کاغذ کتاب، کاغذ مجله، کاغذ کاتالوگ و بروشور، کاغذ لیبل یا اتیکت و کاغذ روزنامه مورد استفاده قرار می­گیرد.

از دیگر انواع کاغذ در صنعت چاپ و بسته بندی می­توان به کاغذ ماشین تحریر، کاغذ عکاسی، کاغذ ساندویچ، کاغذ فیلتر، کاغذ میز آزمایش و غیره اشاره کرد.

منبع : www.potgco.com