رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ درباره نمایشگاه دروپا 2024 به حضور قدرتمند شرکت‌های چینی در این رویداد گفت و به افزایش توجه شرکت‌های چاپ به هوش مصنوعی اشاره کرد.
بابک عابدین، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به ویژگی‌های نمایشگاه دروپا ۲۰۲۴، عنوان کرد: این رویداد امسال بسیار پُرونق و حرفه‌ای برگزار شد، از روز نخست تا آخر، تراکم جمعیت نسبت به دوره‌های پیشین کم بود اما در صحبتی که با بازدیدکنندگان و غرفه‌داران داشتیم، کیفیت بازدیدها افزایش پیدا کرده است و اغلب به بازدیدکننده حرفه‌ای تبدیل شده بودند؛ علاوه‌براین بلیت ورودی نمایشگاه برای پنج روز، ۳۵۰ یورو و اگر آنلاین خریداری می‌شد، ۲۵۵ یورو بود، این هزینه موجب شده بود که بازدیدکنندگان غیرحرفه‌ای به نمایشگاه نیایند و بخش عمده افراد حاضر از حرفه‌ای‌های صنف باشند.

1309179

وی با بیان اینکه 1۶۴۳ غرفه‌دار از ۵۲ کشور در این رویداد حضور داشتند، ادامه داد: امسال شاهد حضور گسترده چینی‌ها در این رویداد بودیم به‌طوری که غیر از کشورهای دیگر، حدود ۴۰۰ شرکت چینی در این نمایشگاه غرفه داشتند و در مقابل، حدود ۳۵۰ غرفه از آلمان بود؛ این موضوع نشان می‌دهد، چین به حدی قدرتمند در نمایشگاه ظاهر شده است که از خود آلمان در دروپا بیشتر حضور دارد.

وی درباره ویژگی‌های نمایشگاه دروپا ۲۰۲۴ گفت: نکته درخور توجه، رشد فناوری‌های چاپ دیجیتال در این رویداد بود؛ به‌عنوان مثال در چاپ نانو شاهد فناوری‌های جدید بودیم. دستگاهی وجود داشت که در آن مرکب قطره‌ای نانو بر روی سطح کاغذ و لاستیک با سرعت زیاد پاشیده می‌شد که مصرف مرکب را کاهش داده بود چون جوهردهی و مرکب‌دهی به‌صورت قطره‌ای، سطح بالاتری را پوشش می‌دهد. دو شرکت کداک و لاندا در این حوزه، فعالیت گسترده‌ای داشتند. این دو شرکت حضور قوی‌ای در نمایشگاه داشتند و فناوری مرکب حوزه نانو این فناوری را عرضه کرده بودند.

وی درباره فناوری‌های پس از چاپ نیز توضیح داد: در این بخش نیز فناوری‌های دیجیتال، نقش پررنگی داشت و سیستم‌های دایکات لیزری با هوش مصنوعی مقوا را برش می‌دادند؛ همچنین در زمینه مرکب‌های LED نیز شاهد رشد زیادی در صنعت چاپ هستیم، اما مسئله اینجا است که این مرکب‌ها به شکل لازم در ایران قابل استفاده نیستند؛ چون ساختار مرکب‌ها باید با فرکانس LED سازگار باشد.

وی همچنین به موضوع تجمیع واحدهای چاپی بزرگ در نمایشگاه دروپا ۲۰۲۴ اشاره کرد و گفت: امسال شاهد بودیم که شرکت‌های مختلف، همکاری چندجانبه در حوزه چاپ، پس از چاپ و چاپ دیجیتال با هم ایجاد کرده بودند که در بحث فروش محصولات یکپارچه عمل کنند.

عابدین افزود: این مجموعه‌ها همه خدمات مربوط به چاپ، صحافی و جعبه‌چسبانی را در قالب دستگاه‌های مختلف اما در قالب یک مجموعه و شرکت به مشتریان ارائه می‌دادند که برای بسیاری از مخاطبان درخور توجه بود.

1354549

 

دستگاه‌های اتوماتیک چاپ کتاب
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ در ادامه به فناوری‌های حوزه چاپ کتاب اشاره کرد و گفت: در بخش کتاب، برخی از شرکت‌ها خطوط صحافی مدرن و جدیدی ارائه کرده بودند که تاکن‌هایی با سرعت زیاد داشتند، حتی ورق تاکنی‌هایی که دو فرم را با هم تا می‌کرد و آنقدر سرعت زیاد بود که کاغذ را از طریق دو خروجی بیرون می‌داد.

عابدین ادامه داد: نکته دیگر در بحث تولید کتاب این بود که خطوط کامل اتوماتیک تولید کتاب، امسال بیشتر به چشم می‌خورد، شرکت‌های مختلف مثل آنر و مولرمارتینی خطوط کامل کتاب را ارائه کرده بودند که نشان می‌داد بحث تولید کتاب و نشر به شکل جدی پیگیری می‌شود. خطوط پُرسرعت با سرعت زیاد اتوماسیون صحافی نشان می‌داد که برخلاف برخی نظرات، هنوز در صنعت نشر با قوت قبل کتاب تولید می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت شرکت هایدلبرگ به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های چاپ، عنوان کرد: این مجموعه در زمینه تولید چاپ‌های ورقی پیشرفت کرده بود و یک دستگاه جدید ارائه کرده بود که رول کاغذ را با ۲۰ هزار ورق سایز ۱۰۰ در ۷۰ شیت می‌کرد و سپس با ۲۱ هزار ورق، در ساعت چاپ می‌کرد و تمام فرآیندهای چاپ، مثل کنترل رنگ و تنظیمات از طریق هوش مصنوعی کنترل می‌شد.

عابدین درباره فناوری‌های سبز ارائه شده در نمایشگاه دروپا ۲۰۲۴ نیز گفت: امروزه به دلیل اهمیت حفظ محیط زیست، بسیاری از مجموعه‌های چاپی به سمت کاهش مصرف انرژی حرکت کرده‌اند و ماشین‌آلات به سمت دستگاه‌های کم‌مصرف می‌روند، سیستم ماشین‌آلات مواد مصرفی به سمت مواد تجدیدپذیر و موادی که در چرخه بازیافت قرار می‌گیرد قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایبنا؛ نمایشگاه دروپا ۲۰۲۴ از ۸ تا ۱۸ خردادماه در شهر دوسلدورف آلمان برگزار شد.