سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ابوالفضل روغنی گلپایگانی؛ رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا: نگاهی به سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در حوزه صنعت کاغذ به دلیل نوسانات نرخ ارز، تولیدکنندگان حوزه سلولزی صادرات خوبی نداشتند و نه‌تنها نتوانستند در کشور متناسب با قیمت تمام‌شده کاغذ را عرضه کنند؛ بلکه این کالا زیرقیمت تمام‌شده در بازار عرضه شده است. امیدوارم در سال ۱۴۰۳ این موضوع و رویه به‌صورت جدی تغییر کند. البته این موضوع را می‌توان به سایر صنایع نیز این مسئله را تسری داد.

1337368

موضوعی که وجود دارد این است که صنایع بسته‌بندی، تب‌سنج اقتصاد هستند؛ وقتی وضع ما و کارتن‌سازها خیلی مناسب نیست به این معنا است که سایر فعالیت‌های اقتصادی هم وضعیت مناسبی ندارند زیرا اگر خوب باشند کارتن خریداری می‌کنند و کارتن‌سازها نیز از ما کاغذ می‌گیرند. وقتی شرایط آن‌ها خوب نیست مساله به زنجیره‌های دیگر هم تسری پیدا می‌کند. تب‌سنج ما اکنون نشان می‌دهد که تب اقتصاد بالا است، دیگر از حد استاندارد خود عبور کرده و واحدهای صنفی را اذیت می‌کند و دچار چالش‌ها و مشکلات زیادی کرده است.

امسال شاهد بودیم که واحدها و بنگاه‌های اقتصادی زیادی دچار مشکل ساختاری و زیربنایی در بازار کشور شدند و وضعیت کسب و کارشان به صورت جدی آسیب دید. معتقدم که باید تلاش کنیم عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی در کشور ایجاد شود، اگر قرار است خدماتی در حوزه اقتصادی ارائه شود آن را تفکیک نکنیم و به صورت عموم در اختیار بخش‌های مولد جامعه قرار دهیم و با مکانیزم‌های بازار با این ساختار مواجه شویم.

معتقدم که اگر دولت به دنبال رشد اقتصادی در سال جدید است باید از همه نظرات و دیدگاه‌های اندیشمندان و بزرگان حوزه اقتصادی استفاده کند، با آن‌ها مشورت داشته باشد و با استفاده از پیشنهادات و ایده‌های آن‌ها یک برنامه منسجم، دقیق و کاربردی ارائه کند. با قدرت و شجاعت در کشور تصمیم‌گیری و اصلاحات داشته باشد؛ البته مثل اصلاح قیمت یارانه‌ها در بخش انرژی و صنعت نباشد که یک مرحله از آن اجرا شد و بقیه مراحل آن هنوز باقی مانده است.

به‌نظرم دولت نیاز دارد تا از سرمایه‌های اجتماعی خود برای اصلاح امور اقتصادی کشور کمک بگیرد. امیدوارم که سال ۱۴۰۳ سالی پویا برای کشور باشد تا شرایط بهتری برای اقتصاد کشور مهیا شود و بتوانیم از رکود عبور کنیم.