مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان درباره بازدید از نمایشگاه کاغذ و مقوای هند، گفت: موضوع صنعت کاغذ در بُعد رشد و پایداری از طریق فناوری سبز همچنین طرفداری از محیط زیست در این رویداد مشهود بود.

غلامرضا شجاع، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به حضور هیئت تجاری، بازاریابی و سرمایه‌گذاری ایران در نمایشگاه کاغذ هند، گفت: طی هفته جاری به همراه جمعی از تولیدکنندگان کاغذ و مقوا و مسئولان صنفی از شانزدهمین نمایشگاه کاغذ هند که یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های جهان در حوزه سلولزی است، بازدید کردیم.

 

وی با بیان اینکه نمایشگاه در هفت سالن بود، افزود: حدود ۵۹۸ غرفه از قاره‌های مختلف اروپا، امریکای شمالی، امریکالی جنوبی، آسیا و آسیای دور در این رویداد حضور داشتند و جدیدترین نوآوری‌ها و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته بودند.

شجاع با بیان اینکه تلاش برگزارکنندگان در این بود که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه کاغذ و مقوای هند را تقویت کنند، عنوان کرد: نکته مهم این بود که برگزاری نمایشگاه برای کسب درآمد از خود نمایشگاه یا سودبری عده خاصی نبود، خدمت به صنایع کشورشان و تولیدکنندگان و صادرکنندگان حوزه سلولزی در نگاه و عمل برگزارکنندگان این رویداد به خوبی هویدا بود.

وی ادامه داد: در صحبت‌ها و مذاکرات با طرفین تجاری هند و سایر کشورها علاوه بر آشنایی با روش‌های فناورانه و راهکارهایی برای مدیریت آب، همچنین صرفه‌جویی در آب، پساب و تسویه آب طرح شد، طرف‌های هندی زمانی که ظرفیت‌های خود را معرفی می‌کردند همه این مزیت‌ها را بر می‌شمردند. زیرا دنیا با مشکل آب روبه‌رو است؛ بنابراین پیش‌بینی راهکارهای علمی در این زمینه اهمیت زیادی دارد.

شجاع با اشاره به مذاکرات و فهرست میزگردها و سمینارها درحاشیه این رویداد نمایشگاهی، توضیح داد: موضوع صنعت کاغذ از لحاظ رشد و پایداری از طریق فناوری سبز و طرفداری از محیط زیست در این کشور مشهود است، در مذاکرات نیز این موضوع را از امتیازهای خود برمی‌شمردند تا کمترین صدمه به محیط زیست وارد کند.

به‌گفته وی، از سوی دیگر به فناوری‌های سبز برای رشد و پایداری تولید خمیر انواع کاغذ و مقوا در جلسه‌های تخصصی پرداخته می‌شد، اگر شرایطی مهیا شود که این سمینارها ترجمه شود خدمت بزرگی به کشور و علاقه‌مندان کشور خواهد شد.

شجاع با بیان اینکه در نمایشگاه، سالن ویژه‌ای مخصوص سمینارها پیش‌بینی شده بود، گفت: در این سالن فقط سمینارها و نشست‌ها برگزار می‌شد و جمعی از متخصصان و بزرگان حوزه سلولزی و کاغذ هر روز سخنرانی داشتند که نمونه منحصربه‌فردی بود و برگزارکنندگان نمایشگاه می‌توانند به‌عنوان الگو از آن استفاده کنند.

وی همچنین درباره حضور تولیدکنندگان و سازندگان ماشین‌آلات کارخانه‌های تولید و مقوا در نمایشگاه، یادآور شد: ویژگی این دستگاه‌ها سرعت، صرفه‌جویی و کیفیت بالا بود، حضور همه کارخانه‌ها و تولیدکنندگان مواد سلولزی از نقاط مختلف جهان نیز در این نمایشگاه ویژگی آن بود.

شجاع درباره خریداری دستگاه‌ها و تجهیزات جدید برای صنعت سلولزی کشور و رایزنی در این حوزه، توضیح داد: یکی از بزرگترین مشکلات، موضوع تحریم بود که توسط تعدادی از فروشندگان مطرح می‌شد، شرکت‌ها علاقه‌مند بودند با ایران همکاری کنند اما انتقال ارز و حمل و نقل کالا به ایران ازجمله مشکلاتی بود که در جلسات مطرح می‌شد.

وی همچنین به دیدار هیئت تجاری ایران با رئیس و مدیرکل فدراسیون مجمع صادرکنندگان هندوستان با هماهنگی سفارت و رایزن بازرگانی ایران و حضور دکتر صادقی نیارکی، نائب‌رئیس اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: در این نشست که برخی از بازرگانان و صادرکنندگان هندی فعال در حوزه سلولزی نیز حضور داشتند، به‌صورت چهره به چهره صحبت شد تا در ایران نیز حضور داشته باشند، همچنین از دیگر نقاط قوت نمایشگاه، ثبت‌نام دقیق و تعداد زیاد بازدیدکننده‌ها می‌توان اشاره کرد، از تلاش رضا امیدی، برای هماهنگی این حضور تشکر می‌کنم.

به گزارش ایبنا؛ نمایشگاه paperex2023 هند ١٥ تا ١٨ آذر در دهلی برگزار شد و هیئت تجاری، بازاریابی و سرمایه‌گذاری ایران متشکل از مدیران ارشد شرکت‌های تولیدکننده کاغذ و تجار و بازرگانان فعال ایرانی از این رویداد بازدید کردند.