هفته اخیر ثبات نسبی در بازار ملزومات تولید کتاب جاری بود، این ثبات به دنبال آرامش در بازار خرید و فروش کاغذ ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آرامش در بازار کاغذ، مقوا و سایر ملزومات حوزه چاپ و نشر به اعتقاد کارشناسان، مهمترین خبر طی هفته اخیر در این حوزه می‌دانند. بازار ملزومات تولید کتاب طی هفته جاری با ثبات نسبی همراه بود.

درحالی که نرخ کاهش قیمت در برخی سایزها و برندهای کاغذ در هفته اخیر، بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان بود اما در برخی حوزه‌ها تغییر نداشت. نگاهی به بازار نشان می‌دهد که امروز چهارشنبه (سوم آبان) هر بند کاغذ چینی ۷۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ به قیمت یک‌میلیون و ۳۲۰ هزار تومان و هربند کاغذ چینی ۷۰ گرمی ۶۰ در ۹۰ نیز به بهای یک‌میلیون و ۷۰ هزار تومان در بازار عرضه شده است.

کاغذ تحریر ۸۰ گرمی تغییری نسبت به هفته قبل نداشته و سایز ۷۰ در ۱۰۰، حدود یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و هربند کاغذ ۶۰ در ۹۰ یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

کاغذ و مقوای گلاسه نیز با کاهش قیمت یک تا ۲ هزار تومانی همراه بود؛ هر کیلو کاغذ گلاسه ۱۳۰ گرمی به قیمت ۵۵ هزار تومان و هرکیلو کاغذ گلاسه ۲۵۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰، ۵۴ هزار تومان است؛ همچنین هر کیلو مقوای پشت طوسی، ۳۴ تا ۳۹ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

در این زمینه جنس به میزان مورد نیاز فعالان این صنعت وجود دارد اما پیش‌بینی کارشناسان بازار، نشانگر این است که طی دو هفته آینده بهای کاغذ، روند نزولی طی کند و پس از آن ممکن است از هفته سوم آبان‌ماه بازا کاغذ با تغییراتی همراه شود.

اگر نگاهی به بازار سایر ملزومات حوزه چاپ و نشر داشته باشیم، شاهد ثبات در این بخش نیز هستیم. زینک مورد نیاز فعالان چاپ افست در بازار وجود دارد و زینک دو ورقی چینی حدود ۸۰ هزار تومان در بازار موجود است.

همچنین هرکیلو چسب سرد ایرانی نیز حدود ۱۱۰ هزار تومان و چسب گرم، کیلویی ۲۵۰ هزار تومان در بازار عرضه شده است، هر گالن الکل ایزوپروپیل حدود ۹۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

در بخش مرکب نیز امروز هر کیلو مرکب گلاسه خارجی حدود ۳۰۵ تا ۳۱۵ هزار تومان در بازار عرضه شده است؛ همچنین هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی نیز ۲۹۰ هزار تومان موجود است؛ همچنین هر کیلو مرکب گلاسه مشکی ۲۲۵ هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، ۲۲۰ هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به قیمت ۱۸۶ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.