رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه هنوز هم قوانین بالادستی کشور به نفع واردات کاغذ است،‌ گفت:‌ وزرات ارشاد اهتمام جدی به تولید کاغذ دارد،‌ اما در صمت که متولی اصلی است، خبری نیست.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ نشست خبری ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس سندیکای تولید‌کنندگان کاغذ و مقوا، دوشنبه 11 اردیبهشت‌ماه، در محل این سندیکا برگزار شد.

روغنی در این مراسم در سخنانی گفت:‌ کاغذ به لحاظ شاخص‌های توسعه‌یافتگی کالایی با اهمیت برای کشور به شمار می‌رود،‌ سرانه مصرف ما در کشور حدود 22 کیلوگرم است، این استاندارد در آلمان و اروپا 58 کیلوگرم و در بخش هایی از آمریکا و کشورهای اسکاندیناوی 180 هزار تن است.

وی ادامه داد: در ایران مجوز تولید 2 میلیون و 400 هزار تن کاغذ بسته‌بندی داده شده است که از این میان یکم میلیون و 600 هزار تن تولید می‌شود،‌ میزان مصرف ما 900 هزار تن است. در حوزه کاغذ تحریر که وابستگی به واردات داریم،280 تا 380 هزار تن کاغذ وارد می‌شود، در حوزه کاغذ روزنامه امروز واردات ما به هشت تا 10 هزار تن رسیده است،‌ اما تا شش سال پیش این رقم 130 هزار تن بود.

روغنی با اشاره به بحث خودکفایی در تولید کاغذ تصریح کرد: دولت سیزدهم و وزیر ارشاد اعلام کرده‌اند که باید به مرز خودکفایی تولید کاغذ برسیم، ظرفیت‌سازی داخل کشور برای تولید کاغذ تحریر 140 هزار تن است، اما ما واردات 280 تا 380 هزار تنی نیز داریم که من این رقم را تایید نمی‌کنم و به نظر نمی‌رسد که این مصرف وناقعی کشور باشد،‌ مصرف واقعی کشور شامل کتاب‌های درسی‌، کمک درسی‌، دفتر مشق‌،‌ کتاب‌های ناشران و ... زیر 200 هزار تن است. با این رقم می‌توانیم به خودکفایی برسیم به شرط اینکه زیرساخت‌ها فراهم و حمایت‌ها انجام شود.

وی با اشاره به اینکه دولت باید مصرف واقعی کاغذ تحریر در کشور را تعیین کند،‌ گفت: بین وزارت صمت و وزارت فرهنگ و ارشاد در این زمینه اختلاف آمار وجود دارد، وزارت ارشاد به عنوان نماینده مصرف‌کنندگان و وزرات صمت به عنوان نماینده تولیدکنندگان باید این آمار را مشخص کنند،‌ طبیعی است که ما برای تنظیم بازار و پاسخگویی به نیاز نیازمند واردات هم هستیم،‌ من با تولید انحصاری صددرصد مخالفم؛ چرا که باید برای تنظیم بازار به سمت واردات هم حرکت کرد، اما حمایت از تولید داخلی باید وجود داشته باشد و می تواند کمک کند.

روغنی با بیان این مطلب که علیرغم اینکه ما 140 هزار تومان ظرفیت تولید داریم، قوانین بالادستی کشور به نفع واردات است،‌ گفت:‌ کاغذ وارداتی از پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف است،‌ اما تولیدکنندگان کاغذ برای واردات مواد اولیه باید این مالیات را پرداخت کنند. نظام بهره‌وری در کشور ما خوب نیست، بهره‌وری داخلی ما پایین است، مشکلات زیرساختی اساسی برای تولید آب، برق، گاز و ... وجود دارد.

مدیرعامل کارخانه کاغذ پارس گفت:‌ در خوزستان سه روز در هفته برق کارخانه پارس قطع است،‌ در زمستان گاز و آب قطع است،‌ طبیعی است که حق تقدم برای استفاده از این منابع با مردم است،‌ اما چرا ما در چند سال اخیر به زیرساخت‌های آب و برق و گاز توجه نکردیم؟

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه با توجه به اهتمام دولت در حمایت از تولید داخل چرا هنوز شرایط نابرابر رقابتی کاغذ وارداتی با کاغذ داخلی پابرجاست‌، گفت: در دولت سیزدهم حرفغ بیشتری برای تولید وجود دارد، وزارت ارشاد موضوع را دنبال می‌کند، اما سازمان متولی وزارت صمت است،‌ که در آن هیچ خبری از کاغذ نیست. موانع زیادی برای حل مسئله کاغذ وجود دارد. البته باید توجه داشته باشیم که در حوزه تحریر به دلیل نیاز ما به واردات باید این معافیت وجود داشته باشد؛ چون کمبود تولید داریم. هر زمان که به خودکفایی رسیدیم و توانستیم تأمین کالا کنیم، باید نسبت به حذف این معافیت اقدام کنیم. اما در حوزه کاغذ بسته‌بندی از آنجا که بیش از نیاز کشور تولید می‌کنیم و از واردات بی‌نیاز هستیم باید روی حذف تعرفه اقدام کنیم.

وی باید در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت تولید کاغذ در کشور گفت: تنها شرکتی که امروز آمادگی کامل برای تولید کاغذ را دارد، مازندران است که تکنولوژی بسیار خوب و زیرساخت‌هایی استانداردی برای تولید کاغذ دارد. دولت سیزدهم بات حمایت خوبی که داشت،‌ کارخانه مازندران را به مدار تولید تحریر برگرداند. البته دلیل اصلی این حمایت افزایش نرخ ارز بوده است. مازندران تنها شرکتی است که در حال حاضر می‌تواند تولیدکننده کاغذ تحریر باشد‌، کاغذ پارس و دیبای شوشتر نیز مشروط به یکسری از تعاملات و مذاکرات برای حل مشکلات و مسائل شرکت می‌تواند تولید داشته باشد، در هفته گذشته نیز با وزیر ارشاد در بازدید از کارخانه کاغذ پارس به توافق رسیدیم که مجموعا 24 تا 25 هزار تن کاغذ تولید کنیم،‌ اما باید مشکلات ما برطرف شود، همچنین باید قرارداد قطعی بسته شود که این 25 هزار تن را خریدار هستند،‌ ما هم تضمین کیفیت خواهیم داد.

روغنی ادامه داد: ما در کارخانه کاغذ پارس برای تولید کاغذ تحریر باید یک خط را تعطیل کنیم تا ماشین‌آلات را آماده‌سازی کنیم؛ چون شرکت بورسی هستیم،‌ طبعاً ضررهایی خواهیم داشت. کارخانه زاگرس شیراز نیز در انتظار دریافت تسهیلات برای رسیدن به تولید است که دو سال پس از بازدید رئیس جمهور هنوز تسهیلاتی در اختیار آن‌ها قرار نگرفته است.

وی به شرکت پارس مشهد اشاره کرد و افزود:‌ این شرکت ظرفیت پایینی برای تولید دارد. کاغذسازی بندر امیرآباد هم به دلیل عدم حمایت به سمت بسته‌بندی رفته است.

روغنی با اشاره به لزوم حمایت از تولید کاغذ تحریر در کشور گفت: دولت باید سرمایه‌گذاران را به سمت تولید تحریر هدایت کند،‌ این ظرفیت وجود دارد که 140 هزار تن کاغذ در کشور تولید کنیم،‌ اما برای رسیدن به خودکفایی باید سرمایه‌گذاری 12 تا 15 هزار میلیاردی داشته باشیم که شدنی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأثیر قیمت کاغذ بر قیمت کتاب تصریح کرد:‌ قیمت تمام شده کاغذ برای تولید کتاب،‌ بیش از 20 تا 25 درصد نیست،‌ در حالیکه همه تصور می‌کنند، این سهم نزدیک به 100 درصد است. اگر مردم کتابخوان نیستند، مشکل و عادات فرهنگی است وگرنه چندان ربطی به کاغذ ندارد.

رئیس سندیکای تولیذدکنندگان کاغذ در پاسخ به پرسشی درباره وجود مافیای دولتی کاغذ یادآور شد:‌ من با مافیا خیلی موافق نیستم،‌ اما بزرگانی هستند که به جایی وصل‌اند،‌ به هر حال بیشترین مصرف کاغذ در بخش دولتی است.

وی با اشاره به اختصاص دلار 28 هزار و 500تومانی برای واردات کاغذ گفت: معاون اول رئیس جمهور این موضوع را مطرح کرد، اما فعلاً ارز به کسی اختصاص پیدا نکرده است، ما پنج ماه است که در نوبت دریافت همین ارز هستیم، سیاست‌های ارزی ناپایدار است و این مهم‌ترین مانع تولید در داخل کشور است. هرگونه تغییر و مابه‌التفاوت نرخ ارز ایجاد رانت و فساد می‌کند،‌ ارز باید جایگاه واقعی خود را پیدا کند، من موافق تک نرخی شدن ارز هستم، اکنون در شرایط فعلی کشور این آمادگی وجود ندارد.

وی در پایان آمار صادرات کاغذ بسته‌بندی در کشور برای سال گذشته را حدود 80 هزار تن معرفی کرد و گفت: بازار هدف ما بیشتر عراق و افغانستان بوده است؛ البته در سال‌های گذشته به ترکیه و اروپا نیز صادرات داشتیم.