کاغذی که با ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد شده کیلویی حدود ۶۶ هزار تومان به فروش می‌رسد. درحالی که اگر کاغذ با ارز ۴۲ هزار تومان وارد شود باید کیلویی حدود ۵۳ هزار تومان به فروش برسد که این امر به علت نبود نظارت در بازار است.

14010510000382 Test PhotoN

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کاغذ از ابتدای سال گذشته سیر صعودی خود را پیش گرفت و هنوز که هنوز است از صعود خود عقب‌نشینی نکرده است؛ طوری که در سال جاری هر بند کاغذ چاپ و تحریر ۷۰ در ۱۰۰ با گرماژ ۷۰ گرم از بندی یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان به بندی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

کاغذ به دلیل نبود نظارت گران است!

همچنین کاغذ تحریر ۶۰ در ۷۰ به ازای هر بند به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده و کاغذ افزایش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی را در روزهای جدید سال ۱۴۰۲ تجربه کرده است. البته کاغذ موجود در بازار با ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی که دولت در سال گذشته تخصیص داده بود وارد شده و هنوز کاغذ با ارز ۴۲ هزار تومانی که جدیداً قرار است به کاغذ تخصیص داده شود به بازار نرسیده است.

کاغذ با ارز نیمایی وارد شده است، اما تاجر با نرخ ۵۰ هزار تومانی عرضه می‌کند

محسن قدبیگی، کارشناس حوزه کاغذ با اشاره به این که در ماه‌های آتی قیمت کاغذ کاهش پیدا می‌کند، گفت: احتمال این که کاغذ در اواخر اردیبهشت ماه با کاهش قیمت قابل توجهی مواجه شود، وجود دارد و مهم‌ترین علت هم کاهش تقاضاست. چرا که ۶ ماه دوم سال بازه زمانی پُرکار صنعت چاپ و نشر است.

14011203000902 Test NewPhotoFree

وی در خصوص قیمت‌های موجود در بازار می‌گوید: اگر با ارز نیمایی قیمت تمام شده کاغذ را محاسبه کنیم، مبلغی حدود ۳۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به دست می‌آید که اگر ۱۰ درصد هم سود برای تاجر در نظر بگیریم باید در بازار قیمت کیلویی کاغذ حدود ۴۰ هزار تومان به فروش برسد، اما در حال حاضر کیلویی ۶۶ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ در صورتی که اگر کاغذ با ارز ۴۲ هزار تومان وارد شود، قیمت تمام شده در هر کیلو باید حدود ۵۶ هزار تومان باشد که باز هم نسبت به نرخ موجود در بازار گران‌تر عرضه می‌شود.

با توجه به نحوه محاسبه قیمت نهایی کاغذ متوجه می‌شویم که کاغذ موجود با نرخ ارز ۵۰ هزار تومانی به دست مصرف کننده می‌رسد. این اتفاق نشان از ضعف و یا ناتوانی مسئولین در نظارت بازار است. چرا که تاجر با ارز نیمایی ۲۸ هزار تومانی دست به واردات زده است، اما در نوسانات نرخ ارز کاغذ را با چند برابر قیمت واقعی خود به فروش می‌رساند. بعد از تخصیص و رسیدن محصول به انبار، نظارت پسینی برای کنترل قیمت‌ها در بازار به باد فراموشی سپرده می‌شود و همین علتی است تا کسی که کاغذ در اختیار دارد تعیین کننده قیمت برای بازار و مصرف کننده باشد.