قیمت کاغذ چاپ و تحریر پس از چند ماه روند افزایشی‌، حالا با کاهش تقاضا و افزایش عرضه روند کاهش را در پیش گرفته است. اما نگرانی‌هایی درباره افزایش دوباره قیمت‌ها با اجباری شدن ورود به بورس وجود دارد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، قیمت‌ها در بازار کاغذ این روزها در حال فروکش کردن است،‌ بر این اساس هر بند کاغذ چاپ و تحریر که به بیش از یک میلیون و 300 هزار تومان افزایش یافته بود،‌ حالا با کاهش بیش از 100 هزار تومانی به بندی یک میلیون و 170 هزار تومان رسیده است.

همچنین کاغذ روزنامه که تا کیلویی 35 هزار تومان پیش رفته بود به کیلویی 31 هزار تومان رسیده است. محسن قدبیگی از کارشناسان بازار کاغذ درباره دلایل کاهش قیمت‌ها در این بازار پس از ماه‌ها تورم به تسنیم می‌گوید:‌ خرید و فروش با وجود کاهش قیمت‌ها اندک است،‌ اما عرضه افزایش یافته است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر کاغذهای داخلی میان ناشران توزیع شده و بخشی از تقاضای بازار کاهش داشته است،‌ دفترسازان نیز تولیدشان به اتمام رسیده و تقاضای کاغذ ندارند،‌ در نتیجه کاهش تقاضا و افزایش عرضه قیمت‌ها شروع به کاهش کرده‌اند.

قدبیگی پیش‌بینی کرد که قیمت‌ها تا رسیدن کاغذ چاپ تحریر به بندی 950 هزار تومان کاهش پیدا کند و افزود: در کشورهای مبدا یعنی چین و هند نیز قیمت کاغذ پایین آمده و این خود منجر به کاهش قیمت‌های بیشتر خواهد شد.

وی در خصوص عدم تمایل تاجران به واردات کاغذ تحریر در سایه امکان ورود کاغذ به بورس گفت‌:‌ فعلاً ورود کاغذ تحریر به بورس اجباری نیست،‌اما اگر اجبار شود،‌ محدودیت برای واردات زیاد خواهد شد،‌ باید این اقدام آزاد باشد،‌ هر کس دوست دارد کاغذ را در برس عرضه کند و هر کس تمایل ندارد‌، در بازار عرضه کند. اجباری شدن عرضه کاغذ در بورس محدد افزایش قیمت را بدنبال خواهد داشت.

غلامرضا شجاع مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان تهران نیز چندی پیش در زمینه ورود کاغذ به بورس به تسنیم گفته بود:‌ ورود کاغذ چاپ و تحریر به بورس نگرانی‌هایی را هم برای مصرف‌کنندگان هم واردکنندگان و هم دیگر دست‌اندرکاران بحث کاغذ ایجاد کرده است. تاکنون نیز سابقه نداشته که یک کالای وارداتی در بورس عرضه شود. قیمت کاغذ تحریر وارداتی متغییر است و تابع قیمت جهانی‌، قیمت ارز نیمایی و مسائل دیگری است،‌ برای نمونه یک ماه پیش قیمت جهانی کاغذ از قیمت امروز گران‌‌تر بوده است،‌ اگر قرار بر ورود کاغذ به بورس باشد،‌ فروشنده‌ای که کاغذ را یک ماه پیش خریداری کرده و امروز به دستش رسیده است،‌ ضرر خواهد کرد.