غلامرضا شجاع از وعده معاون صنایع وزارت صمت برای بررسی موضوع معافیت تولیدکنندگان از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده واردات مواد اولیه تولید کاغذ خبر داد.

غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ از مذاکره با معاون صنایع عمومی وزارت صمت در حاشیه بازدید از پنجمین نمایشگاه کاغذ و مقوا برای رفع مشکلات تولید کاغذ خبر داد و گفت:‌ در این بازدید آقای برادران و خانم ابروفرخ، مدیرکل دفتر سلولزی وزارتخانه وعده دادند که موانع پیش روی تولید داخلی کاغذ به طور کامل برداشته خوهد شد.

وی که مسئولیت تشریفات نمایشگاه این دوره را بر عهده داشت، ادامه داد:‌ یکی از مطالبات ما این بود که مسئله قطعی برق کارخانه‌های تولید کاغذ برطرف شود؛ زیرا بنا به گفته تولیدکنندگان، متأسفانه در برخی موارد برخلاف ساعت‌هایی که از پیش اعلام شده قطع برق در ساعات دیگری انجام می‌شود و خط تولید در نیمه کار با تعطیلی مواجه می‌شود؛ در نتیجه کاغذ تولید شده دوباره باید خمیر شود. این علاوه بر صدمه به تولید، به سیستم مکانیکی و الکترونیکی دستگاه‌ها نیز صدمه وارد می‌کند. ما خواستار این شدیم که برخی از کارخانه‌های تولیدی در کشور از جمله کاغذ مشمول سیستم قطع برق نشوند.

شجاع ادامه داد:‌ البته بنا به گفته آقای برادران قطعی برق کارخانه‌ها از سیاست‌های دولت برای تنظیم شبکه برق‌رسانی به کشور است. اما قرار شد با دقت بیشتری این موضوع بررسی شود.

وی گفت:‌ همچنین ما خواستار تسهیلات کم‌بهره برای تولیدکنندگان صنعت چاپ و کاغذ شدیم. تعرفه مواد اولیه در تولید کاغذ بسیار بالاست و تولیدکنندگان باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را بپردازند؛ 9 درصدی که واردکنندگان کاغذ از آن معاف هستند. اما تولیدکننده باید برای مواد اولیه‌ای چون چسب‌، سفیدکننده،‌ لوازم یدکی ماشین‌آلات و ... آن را بپردازد؛ بنابراین ما خواستار این شدیم که این 9 درصد برای تولیدکنندگان نیز معاف اعلام شود،‌ معاون وزیر صمت از مدیرکل دفتر سلولزی خواست که این موضوع را با برگزارای نشستی بررسی و نتیجه را اعلام کند.

شجاع همچنین افزایش حجم واردات محصولات چاپی به کشور در سال 1400 را ناشی از کمبود مواد اولیه در سال گذشته دانست و اضافه کرد: با توجه به کاهش مواد اولیه حجم تولید کاهش یافت در نتیجه شرکت‌ها اقدام به واردات کردند.