این مراسم با حضور مقامات محترم وزارت صمت ، کاغذ سازان ، انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق ، وارد کنندگان کاغذ و مقوا و شرکت های دانش بنیان ، تاریخ 29 فروردین در هتل اسپیناس پالاس برگزار گردید.

به گزارش سایت اطلاع رسانی کارتن اینفو، درابتدای مراسم سرکار خانم مهندس مونا ابروفراخ، مدیرکل محترم دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت افزار در خصوص حمایت های وزارت صمت از صنایع سلولزی سخنرانی  کوتاهی داشتند.

سپس جناب آقای مهندس صفرپور، مدیر عامل محترم تعاونی مدیران صنایع کارتن و ورق، در خصوص مشکلات صنایع بسته بندی، راه حل هایی را ارائه نمودند.

و در پایان، جناب آقای دکتر روغنی، ریاست محترم سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا، ضمن ارائه گزارشی در خصوص وضعیت صنعت کاغذ و کارتن در جهان و ایران، به مشکلات و راه حل های آن اشاره نمودند.

متن سخنرانی جناب آقای صفر پور مدیر عامل محترم تعاونی مدیران صنایع کارتن و ورق:

با سلام و عرض ادب و احترام

خدمت همه سروران ارجمند

و با کسب اجازه از محضر بزرگان و پیشکسوتان صنعت سلولزی کشور،و قدردانی از هیئت مدیره وتک تک اعضاء محترم سندیکای تولیدکنندگان کاغذ ومقوای ایران بواسطه فراهم نمودن این فرصت مغتنم وبا هدف و امید به توسعه و تعمیق همکاری تشکلهای این صنعت خصوصا سندیکا وانجمن درسال جدید  مطالبی بشرح ذیل را از طرف انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق  در بازه زمانی حدود ده دقیقه به استحضار میرسانم.

اعضای انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق با مصرف بیش از ۶۰٪ کاغذ بسته بندی تولیدی کشور و با تولید بیش از ۵۴۰ هزارتن کارتن در سال ،نقش بسزایی در صنعت سلولزی  و بطورخاص صنعت کارتن بعنوان حلقه ی تکمیل کننده زنجیره تولید بیش از 85000 واحد تولیدی و ده ها میلیون تن محصولات کشاورزی و صنعتی و بالطبع در  رونق اقتصادی کشور ایفا می نماید.

صادرات محصولات تولیدی و توزیع کالاهای اساسی از جمله دارو، مواد غذایی و... با وجود بسته بندی کارتنی میسر می گردد و جز لاینفک این محصولات می باشد .

امروزه ما در جهانی زندگی می کنیم که در آن هر ثانیه بیش از 14 تن کاغذ  تولید و مصرف می گردد و با رشد تکنولوژی  وتوسعه کسب و کار اینترنتی، مصرف کاغذبسته بندی که ( حدود ۵۷ درصد کل مصرف انواع کاغذ را شامل میشود) بسیار قابل توجه است . اما در ایران ما این میزان یعنی  تولید ثانیه ای کاغذحدود 70 کیلوگرم بوده که کمتر از نیم درصد جهان است.

سئوال اینجاست چرا متناسب با روند رو به رشد مصرف کاغذ و بسته بندی کاغذی ازجمله کارتن ( و سایر محصولات کاغذی ) در دنیا و حتی کشورهای همسایه، در کشور ما شاهد چنین رشدی نبوده ایم؟ وبرعکس بسیاری از کشورهای جهان،  افزایش  بسته بندی های جایگزین غیر کاغذی ، پلیمری و آسیب رسان به محیط زیست را شاهد هستیم .

در پاسخ به این سوال که دغدغه اصلی انجمن و یقینا اکثر صنعتگران عرصه سلولزی است، دراین فرصت اندک و در این جمع بسیار ارجمند فرصت را مغتنم شمرده وپیشنهاداتی را تیتروار بعرض میرسانم:

۱- اجباری نمودن بسته بندی کاغذی بجای بسته بندی های پلیمری ازجمله کارتن پلاست ؛پلاستیک ؛نایلون و...که ضمن اسیب رساندن به محیط زیست ؛ سلامت مردم رانیز به خطر می اندازد ودر بسیاری از کشورها ممنوع گردیده ودر کشورماهم باید این قانون اجرا شود.دراین راستا پیشنهاد انجمن ؛تشکیل کارگروه مشترک با سندیکا درجهت رایزنی با سازمانهای مربوطه ازجمله وزارت صمت،سازمان محیط زیست،سازمان غذا ودارو،سازمان ملی استاندارد و ارائه نظر کارشناسی به انهادر راستای توجه به سلامت مردم که منجر به اتخاذ تصمیمات و مصوبات لازم  خصوصا تدوین وبروزرسانی استانداردهای بسته بندی گردد.

۲- رعایت استاندادهای حداقلی در تولید کاغذ و کارتن  و بروز رسانی استانداردهای کیفی ، متناسب با نوع مواداولیه و نوع کاربری در کارتن.

خوشبختانه درسالهای اخیر جهش خوبی در ورود ماشین الات پیشرفته تولید کاغذ وکارتن صورت گرفت که جا دارد از تصمیم سازی و تصمیم گیری درست در این حوزه تشکر و قدردانی بعمل اید اما هنوز با استانداردهای قابل قبول فاصله زیادی داریم و نیازبه همفکری و همراهی تشکلهای ذیربط خصوصا سندیکا و انجمن دارد.

۳-  ضرورت هماهنگی تولید کننده و مصرف کننده (از طریق  سندیکا و انجمن وبا حضورمسئولین ذیربط ) در هنگام اتخاذ تصمیمات اثرگذار بر کل زنجیره ارزش ازجمله افزایش یا کاهش قیمت که اگر این اتفاق در یک بازه زمانی نامناسب صورت گیرد ومنجر به ایجاد شوک وفشار به مصرف کننده نهایی گردد خودبخود زمینه استفاده از کالای جایگزین وکاهش مصرف وکوچک شدن بازار مصرفی را فراهم مینماید. متاسفانه درگذشته  این عدم هماهنگی باعث  افزایش قیمت در یک بازه زمانی نامناسب ازیکطرف ،کاهش تقاضا ازطرف دیگر و جبران کاهش تولید با افزایش قیمت و رویکرد به سوداوری باعرضه کمتر و قیمت بالاتر ازسوی دیگر شده و نهایتا منجر به تولید با یک سوم ظرفیت در هر دو صنعت کاغذ و کارتن گردید و در نتیجه باعث افزایش هزینه تولید ، تغییر فرهنگ بسته بندی  و از دست دادن بسیاری از بازار های موجود گردیده است.

4-برنامه ریزی مشترک انجمن وسندیکاجهت تدوین استراتژی های صنعت سلولزی کشور بعنوان کلیدی ترین راهنمای دست اندرکاران این صنعت که به کمک ان تهدیدها تبدیل به فرصت وبا ارتقاء اگاهی ها از مکانیزم های اثرگذار بر فضای کسب و کار، تصمیمات درست و به موقع اتخاذ گردد.دراین راستا  همکاری کلیه تشکلهای ذینفع زنجیره تامین،تولید ومصرف صنعت سلولزی کشوربسیار ضروریست.

 5- تلاش و همکاری مشترک وهمه جانبه انجمن و سندیکا جهت شناسایی راهکارهایی برای حل معظل کمبود آخال بعنوان جزء لاینفک و بسیارمهم زنجیره ارزش صنعت سلولزی کشور ومتعاقب ان اقدام عملی مشترک بین تشکلی

6- تعریف کارگروهی مشترک جهت استخراج امارواطلاعات درست ، از کل چرخه تامین ، تولید و مصرف که مبنای تصمیم گیری صحیح در ارائه مجوزها، تدوین دستورالعملها و … قرارگیرد.{ دراین ارتباط اطلاعات جمع اوری شده به توسط انجمن بشکل پاورپوینت اماده گردیده است که در جلسه مشترک ارائه خواهد شد}.پرواضح است که اطلاعات درست منجر به تصمیم گیریهای منطقی و درست می شود.

درپایان با این امید که با هماهنگی بیشتر،تشکیل جلسات منظم هیئت مدیره های تشکلهای ذینفع خصوصا سندیکا و انجمن و اتخاذ تصمیماتی با ضمانت اجرایی و کاربردی با دستور جلسه پیشنهادی کارگروه مشترک ، شاهد رشد ،بالندگی و شادابی کسب و کار در همه احاد صنعت سلولزی کشور باشیم.

ازصبر و حوصله تک تک عزیزان صمیمانه تشکر مینمایم.