ترکیه روز شنبه یک کارخانه بزرگ تولید کاغذ افتتاح نمود که وعده می دهد و واردات را کاهش دهد و در عین حال فروش خارجی خود را افزایش دهد.

رئیس جمهور رجب طیب اردوغان در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه فاز اول گفت: کارخانه کاغذ باتی کیپاش که در استان آیدین در غرب ساخته شده است به کاهش 250 میلیون دلاری (3.38 میلیارد لیره) واردات سالانه کاغذ ترکیه کمک می کند.
اردوغان گفت: این تاسیسات غول پیکر همچنین راه را برای صادرات به ارزش 200 میلیون دلار هموار می کند و در مرحله اول با سرمایه گذاری 550 میلیون دلاری برای 800 نفر اشتغال ایجاد می کند.
فاز دوم این کارخانه که دارای مساحت  200000 متر مربع (2.15 میلیون فوت مربع) در مجموع 330 هکتار است، انتظار می رود تا پایان سال 2022 تکمیل شود.
وی افزود: برای مرحله دوم 450 میلیون دلار سرمایه گذاری پیش بینی شده است که 40 درصد آن تکمیل شده است. اردوغان گفت: پس از تکمیل، اشتغال اضافی برای 600 نفر نیز در آنجا فراهم خواهد شد.

رئیس جمهور این کارخانه را به عنوان بزرگترین کارخانه تولیدی در ترکیه و اروپا نامید که کرافت لاینر،  تست لاینر سفید و کاغذهای لاینر کرافت سفید مورد استفاده در بسیاری از زمینه ها را تولید خواهد کرد.

وی افزود: این تسهیلات که به واردات 250 میلیون دلاری کاغذ کشورمان پایان می‌دهد، سالانه 200 میلیون دلار نیز صادرات خواهد داشت. اردوغان گفت: به این ترتیب، تسهیلات ما به کاهش کسری حساب جاری تا حدود 450 میلیون دلار کمک خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز خدمات مهمی را نیز اجرا خواهد کرد که از تحول سبز اقتصاد ترکیه حمایت می کند، زیرا این محصولات از 100 درصد کاغذ باطله قابل بازیافت ساخته خواهند شد.

اردوغان گفت: کارخانه ما به لطف فناوری پیشرفته خود از قطع 12 میلیون درخت در سال در مرحله اول و 21 میلیون درخت در مرحله دوم جلوگیری می کند.

تاسیسات ما که انرژی مورد استفاده خود را تولید خواهد کرد، منافع بسیار جدی برای اشتغال، اقتصاد و طبیعت کشور به همراه خواهد داشت.

بیش از 4100 شرکت در صنعت تولید کاغذ فعالیت می کنند که در مجموع حدود 80000 نفر را استخدام نموده اند

اردوغان گفت: ارزش افزوده این بخش که گردش مالی آن بیش از 91 میلیارد لیره (6.7 میلیارد دلار) است بیش از 20 میلیارد لیره است.

رئیس جمهور گفت: تعداد بنگاه ها و اشتغال در این بخش طی 12 سال گذشته دو برابر شده است، در حالی که گردش مالی و ارزش افزوده 9 برابر شده است.

اردوغان گفت که دولت 1166 گواهی سرمایه گذاری به ارزش مجموعا بیش از 42 میلیارد لیره را برای تولید کاغذ در دهه گذشته تمدید کرده است.