مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با بیان اینکه قزوین از استان‌های پیشرو در عرصه چاپ و بسته بندی است، گفت: هم اکنون ۱۴۶ واحد چاپ در استان وجود دارد که از این تعداد ۸۰ مورد به صورت دیجیتال فعالیت می‌کند.

محمدحسین اسماعیلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صنعت چاپ استان در سال های اخیر به دلیل کرونا دچار خسارت و ضرر و زیان فراوانی شده است که بخشی از آسیب‌های این حوزه را سعی کرده‌ایم با بسته‌های حمایتی مرتفع کنیم.

وی اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون ۱۳ میلیارد و ۳۷۲ میلیون تومان تسهیلات به واحدهای چاپ در استان پرداخت شده است البته نیاز به حمایت‌های بیشتری دارند.

اسماعیلی با اشاره به مشکلات صنعت چاپ، افزود: تحریم‌ها مشکلات بسیاری را به لحاظ ارزی و صادرات برای حوزه چاپ ایجاد کرده و موضوع کرونا نیز مزید بر علت شده است.

این مسوول ادامه داد: همچنین گرانی کاغذ، یکی از معضلات اساسی در این حوزه است و وزارت فرهنگ و ارشاد و شخص وزیر پیگیر موضوع هستند تا مشکل را حل کنند و حمایت لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در بخش صادرات محصولات چاپی سال گذشته ۲۱۶ مجوز صادرات محصولات چاپی به میزان ۲ هزار و ۷۴ تن در استان انجام شد که این میزان در سال جاری به ۲ هزار و ۲۵۳ تن رسیده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تاکید کرد: این میزان، نشان دهنده رشد خوبی در حوزه صادرات محصولات چاپی به کشورهای افغانستان، عراق، ارمنستان و ترکمنستان است.

وی یادآور شد: ظرفیت‌های بالایی در صنعت چاپ استان وجود دارد و نوآوری و خلاقیت در صنعت چاپ، موجب رونق اقتصادی می‌شود.