کارخانه تولید کاغذ از سنگ کربنات کلسیم الیگودرز یکی از پروژه‌های اقتصادی و اشتغالزای لرستان و از پروژه‌های دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود که طرح احداث این کارخانه در شهرک صنعتی الیگودرز، از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران «ایمیدرو» از اواخر سال ۹۷ آغاز شد؛ اما تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

این کارخانه سومین طرح کشور است که از سوی ایمیدرو در لرستان انجام خواهد شد و از مصوبات سفر اول هیئت دولت به لرستان محسوب می‌شود.

کارخانه تولید کاغذ از کربنات کلسیم الیگودرز در زمینی به مساحت ۴ هکتار در شهرک صنعتی شماره یک شهرستان الیگودرز قرار دارد.

حجم سرمایه‌گذاری در کارخانه کاغذ از سنگ الیگودرز ۵ میلیون دلار است که از محل منابع داخلی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تأمین شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان لرستان، درباره آخرین وضعیت این کارخانه به خبرنگار ایبنا گفت: ساختمان و سازه طرح در حال حاضر تکمیل شده است.

بهمن جعفری با اشاره به تامین اعتبارات مورد نیاز برای ماشین‌آلات کارخانه گفت: ۵۰ درصد ماشین‌آلات مورد نیاز این کارخانه ساخته شده و در مرحله بارگیری از کشور چین هستند و ۵۰ درصد باقی مانده نیز در حال ساخت هستند.
جعفری درباره زمان بهره‌برداری از کارخانه کاغذ از سنگ الیگودرز گفت: بر اساس برنامه زمان‌بندی مقرر است که این کارخانه تابستان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

پیشرفت ۴۰ درصدی کارخانه تولید کاغذ از سنگ ازنا

وی همچنین درباه کارخانه تولید کاغذ از سنگ ازنا نیز گفت: ساختمان این کارخانه با ظرفیت تولید ۵ هزار تن و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش ایبنا، کلنگ ساخت کارخانه کاغذ از سنگ ازنا با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در شهریور ماه ۱۴۰۱ در منطقه ویژه اقتصادی ازنا به زمین زده شد و برای این کارخانه اشتغال‌زایی ۳۰ نفر در نظر گرفته شده است. گسترش این صنعت نوپا ضمن ایجاد ارزآوری و اشتغال در رشد شاخص‌های زیست محیطی نیز موثر است.

با توجه به اینکه استان لرستان سرشار از معادن سنگ است، تولید کاغذهای سنگی و تشویق سرمایه‌گذاران و کارآفرینان با به خدمت گرفتن نعمت‌های خدادادی طبیعت همچون تولید کاغذ از سنگ ضمن ایجاد اشتغال پایدار و ارزش افزوده می‌تواند به بهبود شاخص‌های زیست محیطی نیز کمک شایانی داشته باشد.

تولید کاغذهای سنگی اگر چه به لحاظ نوپا بودن و واردات فناوری هزینه‌بر است اما پیامدهای آن در در حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان غیر قابل انکار است.