به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بازار مواد اولیه و ملزومات مورد نیاز صنعت چاپ و نشر با شروع سال ۱۴۰۳ با نوسان قیمت همراه بود، به‌طوری که بهای کالاها در این بخش حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است.

این بازار در بخش‌های مختلف از نوسانات نرخ ارز متاثر بود، افزایش بهای دلار موجب شده است که قیمت کاغذ تحریر به شکل تصاعدی افزایش پیدا کند، بر این اساس پنجشنبه (۲۳ فروردین ماه) هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ یک‌میلیون و ۳۳۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود، این قیمت در هفته پایانی سال گذشته یک‌میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بود؛ همچنین هر بند کاغذ چینی ۷۰ گرمی ۶۰ در ۹۰ نیز که سال گذشته یک‌میلیون و ۷۰ هزار تومان بود, حدود یک‌میلیون و ۱۳۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

بهای کاغذ ۸۰ گرمی نیز حدود ۸۰ هزار تومان رشد داشته و هر بند کاغذ ۷۰ در ۱۰۰، ۸۰ گرمی در هفته جاری یک‌میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و کاغذ سایز ۶۰ در ۹۰ آن نیز یک‌میلیون و ۳۸۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

کارشناسان بازار اذعان دارند که قیمت جهانی کاغذ و خمیر کاغذ کاهش داشته است و رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا نیز در گفت‌وگوی هفته جاری با ایبنا با تاکید بر موجودی کاغذ تحریر در بازار، عنوان کرد که قیمت کاغذ طی هفته‌های آتی روند نزولی خواهد داشت.

نگاهی به سایر محصولات مورد نیاز فعالان حوزه چاپ و نشر نیز نشان می‌دهد که قیمت‌ها رشد زیادی نداشتند و مقوای پشت طوسی شیت ۳۵۰ گرمی نیز کیلویی ۲۹۰ هزار تومان، ۱۸۰ گرمی کیلویی ۳۱۴ هزار تومان، ۲۳۰ گرمی کیلویی ۲۹۸ هزار تومان و ۲۵۰ گرمی کیلویی ۲۹۰ هزار تومان در بازار موجود است. کاغذ گلاسه سایز ۹۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ نیز کیلویی ۵۱۵ هزار تومان، ۱۲۸ گرمی کیلویی ۵۱۵ هزار تومان، ۲۵۰ گرمی کیلویی ۵۴۰ هزار تومان و ۳۰۰ گرمی کیلویی ۵۱۵ هزار تومان در بازار موجود است‌.

1317159

نگاهی به قیمت سایر ملزومات مورد نیاز فعالان چاپ و نشر نیز نشان‌دهنده حدود ۵ تا ۱۰ درصد افزایش قیمت است. هر کیلو مرکب گلاسه خارجی حدود ۳۳۰ تا ۳۴۵ هزار تومان، هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی ۳۰۵ هزار تومان و هر کیلو مرکب گلاسه مشکی ۲۴۰ هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، ۲۲۸ هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به قیمت ۱۹۰ هزار تومان است.

به‌گزارش‌ ایبنا؛ زینک دو ورقی چینی حدود ۸۵ هزار تومان در بازار موجود است، همچنین هرکیلو چسب سرد ایرانی نیز حدود ۱۱۰ هزار تومان و چسب گرم، کیلویی ۲۵۰ هزار تومان و هر گالن الکل ایزوپروپیل نیز حدود ۹۰ هزار تومان وخته می‌شود.