مدیر سایت اطلاع‌رسانی صنایع سلولزی ایران نوشت: آنچه مسلم است مصرف کاغذ چاپ و تحریر در جهان رو به کاهش است، ولی بر عکس جهان، ایران همچنان بر مصرف بی‌حد و اندازه این کاغذ اصرار دارد.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،- سیدامیر حسینی، مدیر سایت اطلاع‌رسانی صنایع سلولزی ایران: دولت سیزدهم تمام امکانات خود را برای خودکفایی کاغذ چاپ و تحریر با توجه به بیانات رهبر انقلاب به‌کار بُرد و با کوشش و تلاش وزارتخانه‌های ارشاد، صمت و آموزش و پرورش کارخانه‌هایی که توان تولید کاغذ چاپ و تحریر را داشتند به مدار تولید این کاغذ برگشتند.

 

اگر بخواهیم تولید کاغذ چاپ و تحریر در سال‌های گذشته را بررسی کنیم باید به آمار زیر توجه کنیم:

سال ۱۳۹۶ معادل ۱۲.۰۰۰ تن

سال ۱۳۹۷ معادل ۱۹.۰۰۰ تن

سال ۱۳۹۸ معادل ۲۸.۰۰۰ تن

سال ۱۳۹۹ معادل ۰ تن

سال ۱۴۰۰ معادل ۵.۰۰۰ تن

سال ۱۴۰۱ معادل ۴۰.۰۰۰ تن

سال ۱۴۰۲ حدود ۸۰.۰۰۰ تن

 

در این میان هنوز هم بر سر رقم صحیح مصرف کاغذ چاپ و تحریر در کشور اختلاف نظر وجود دارد، برخی مصرف استراتژی کشور را ۸۸۰ هزار تن می‌دانند و برخی ۱۳۰ هزار تن و گروهی ۱۸۰ هزار تن، ولی آنچه مسلم است مصرف کاغذ چاپ و تحریر در جهان رو به کاهش است، ولی برعکس جهان، ایران همچنان بر مصرف بی‌حد و اندازه این کاغذ اصرار دارد.

 

برای بررسی بهتر این موضوع آمار واردات سال‌های گذشته را بررسی می‌کنیم؛

 

سال ۱۳۹۶ معادل ۳۱۱.۶۳۰ تن

سال ۱۳۹۷ معادل ۲۶۹.۵۱۶ تن

سال ۱۳۹۸ معادل ۳۶۷.۸۵۲ تن

سال ۱۳۹۹ معادل ۲۰۲.۰۰۰ تن

سال ۱۴۰۰ معادل ۲۱۳.۶۱۴ تن

سال ۱۴۰۱ معادل ۲۱۸.۸۶۴ تن
سال ۱۴۰۲ حدود ۲۶۰.۰۰۰ تن

همانگونه که مشاهده می‌شود مصرف کاغذ و چاپ و تحریر در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۲۰ هزار است (تولید + واردات). از طرفی مشاهده می‌شود مسابقه‌ای بین تولید و واردات این کاغذ شروع شده است، هرچه بیشتر تولید می‌کنیم بیشتر هم وارد می‌شود، در صورتی که این معادله باید عکس این باشد.

 

 در جهان چه خبر است؟

 بعداز همه‌گیری ویروس کرونا مصرف کاغذ چاپ و تحریر در جهان به‌شدت کاهش پیدا کرد و استفاده از رسانه‌های دیجیتالی علتی مضاعف برای کاهش آن شد. در جهان تعداد زیادی از خطوط تولید کاغذ چاپ و تحریر تغییر کاربری داده‌اند و به خطوط تولید کاغذ بسته‌بندی تبدیل شده‌اند و استفاده آن روز به روز کمتر می‌شود.
و صادرات...

 

صادرات کاغذ چاپ و تحریر ممنوع است ولی به تازگی صادرات کاغذ کپی آزاد شده است، از آنجایی که تولید این کاغذها در داخل از رول‌های وارداتی تامین می‌شوند، شاید در سال جدید بتوانیم شاهد صادرات این کاغذها باشیم.